SILVIO CALANDRELLI
SPACCATO NAPOLETANO
FANTASIA MUSICALE IN DUE ATTI
1997
PERSONAGGI
Pulecenella(maschera napoletana)
Pasquale(portiere)
Concetta(popolana)
Rosa(popolana)
Gaetano(figlio di Concetta)
Alfredo(marito di Nannina)
Nannina(moglie di Alfredo)
Furturella(amica di Nannina)
Carmelina (fidanzata di Michele)
Michele(fidanzato di Carmelina)
Ntoneniello(barbiere)
Ciccillo(spasimante di Furturella)
Gennaro(padrone del bar)
Luigino(barista)
Astarita(maresciallo carabinieri)
Sig. ra Sciarillo(popolana)
Ferdinando(pescivendolo)
Filomena(moglie di Saverio)
Saverio(marito di Filomena)
ATTO PRIMO
In una piazzetta di un vicolo di Napoli, alla periferia della Città. Sul fondo: parco alberato; prima quinta a destra: un condominio, seconda quinta a destra: un salone per barbiere, attaccato alla parete una gabbia con uccello; terza quinta a destra: caserma dei carabinieri; in fondo a destra una stradina in salita; prima quinta a sinistra. fabbricato con negozi; seconda quinta a sinistra: fabbricato con bar davanti al quale sono disposti tavolini e sedie; terza quinta a sinistra fabbricato con panni stesi ai balconi
A sipario chiuso pulcinella canta "’A città ‘e pulecenella" durante la quale si apre il sipario e lo stesso entra in scena. Alla fine della canzone esce di scena. Intorno a un tavolino dei bar sono seduti Alfredo e Nannina. Ad un altro tavolino è seduto Michele. In un angolo davanti al bar, non seduto, Gaetano. Sulla porta del bar, Gennaro e Luigino. Sotto il portone del condominio, Pasquale che parla con Concetta. Davanti al salone il barbiere che rade la barba a Ciccillo.
PASQUALE: Donna Cuncè, la gente parla, e se la gente parla, qualcosa nce adda essere! (rivolgendosi al gatto che fruga nella spazzatura, mettendola in disordine) Guè, uh mannaggia chillu gattone ‘e mammete! Frustallà! Frustallà! Ma vedite nu poco che m'ha cumbinato, ha scigliato tutt''a munnezza!
CONCETTA Eh! don Pasquà! M'avite fatto squaglià ‘o sangue mpiette, e che modi sono questi! A chillu povero mucillo l'avite miso ‘na paura 'ncuollo che sarà arrivato a Fuorigrotta senz''o tram!
PASQUALE Donna Cuncè, dicite bbuono vuje! ma quello, il monnezzaro se non trova la monnezza ben raccolta, non se la prende, e nuje rummanimmo cu 'a puzza sott’’o naso pe’ tutt''a jurnata. Ma vedete un poco se é cosa questa, che io tutte 'e venerdì che Dio ha criato, devo fare la guardia al portone, a ‘o gatto e 'a ‘o munnezzaro!
CONCETTA Uh Giesù! ma voi che dite? e perchè poi proprio i venerdì?
PASQUALE E pecchè la signora Sciarillo, che non se ne fa sfuggire uno di questi giorni, il venerdì mangia pesce. E questo sarria niente perché… comme se dice? Ognuno è padrone della propria tasca e dei propri gusti, ma il guaio è, che la signora Sciarillo è fissata cu chillu fetente ‘e gatto e dice ca pure isso adda magnà pesce ‘o venerdì.
CONCETTA E allora?
PASQUALE E allora, 'e tutte ‘e ccape ‘e pesce e le interiora, ne fa na bella busta e, puntualmente, ‘a lascia aperta in mezzo alla mondezza. 'O gatto, che ‘a capito ‘a sunata, se conta ‘e juorne e ‘o venerdì, preciso comme ‘a na cambiale scaduta, se tuffa mmiezze ‘a munnezza. Comme fa ad essere accussì preciso, senza nemmeno nu calannario, è stato sempre un mistero!
CONCETTA Don Pasquà nun dicite scemità! Chillo mò ‘o gatto se mparava pure a cuntà. La verità è che quello sente la puzza del pesce e se votta a ccapa sotto mmiezzo ‘a munnezza. Oh ma venimmo a nuje, don Pasquà, voi poc'anzi mi avete detto che la gente parla, embè aggia parlà pur’io si nò schiatto.
(Uscendo dal portone Rosa si imbatte nei due, porta in testa un cappello con applicazioni dí una varietà di frutta in cui manca il limone).
ROSA Donna Concetta buon giorno. (poi a Pasquale in tono scherzoso) Don Pasquà m’avite fatto piglià chillo spavento stammatina, ma che avíte vattuto, c’’o pisaturo nfacci’’a porta? Aieressera ve dicette ‘e farme 'na tuzzaliata pecchè avevo paura ‘e pìglía suonno, voi capite, io stamattina tenevo da fare una cosa molto importante, ma vuie… all'anema d’’a tuzzuliata!
PASQUALE Donna Rò, 'a vota prossinta ve manno ‘e viuline (poi a Concetta) donna Concè non vi distraete, parlate, sfogatevi, io sto qua per ...
ROSA Pe’ sapè ‘e fatte d'’a gente!
PASQUALE No, per ascoltare e consigliare se occorre.
CONCETTA Va buò , don Pasquà, lascíamo perdere. Dunque, vi volevo dire che se la gente parla lo fa con ragione. E che pozzo dicere… E’ overo che stamm’’o mese 'Agosto e il caldo fa smanicare un pò tutti, ma 1ei, Carmelina, me pare che se scuperchia nu poco troppo. Aieressera a ‘o bar Santa Chiara, dove si trovava pure chillu guaglione e Gaetano mio figlio, Carmelina faceva 'e stufe una continuazione, “oh che fuoco che arriva da sotto! Oh che calore che arriva da coppa!” E se scoperchiava ‘a sotto e ‘a coppa, tanto che a chillu povero guaglione ‘e Gaetano l'uocchie lle jucavano comm` 'a doje palle ‘e bigliardo, e andavano sotto e sopra, sopra e sotto, senza truvà un attimo di tregua. Don Pasquale mio, quella ha tenuto caldo tutta ‘a serata! Me pareva e vedè ‘o Vesuvio quanno fumma!
ROSA Don Pasquà è overo, ‘nce stevo pur’io. Improvvisamente tutte ll'uommene d’’o vico sentirono il desiderio impellente ‘e pigliarse nu cafè. Non so quanti cafè ha fatto chillu povero barista aieressera! E quanto zucchero ha risparmiato ‘o padrone d'’o bar!
PASQUALE E che centra mò lo zucchero?
ROSA Centra! Centra! Perchè lo zucchero lo servivano in bustina.
PASQUALE Embè?
ROSA Embè, chille alliccapettule non la vedevano propria la bustina, (mimando i gesti) se pigliavano ‘o cucchiaino, gìravano 'o ccafè, s'’o bevevano amaro e guardavano! Guardavano comme chi aspetta l'eruzione d’ò Vesuvio da nu mumento all’ato!
CONCETTA Don Pasquà, pure mio marito ca soffre d'insonnia disse che ‘na tazzulella e cafè gli avrebbe fatto bene!
PASQUALE Zitta donna Cuncé! Sta arrivanno!
Entra in scena Carmelina; tutti insieme cantano “’O Suspiro” mentre Carmelina si pavoneggia e, cosciente della sua bellezza, gira tra i vari personaggi maschili stuzzicandoli mentre passa indifferente vicino al tavolino dov’è seduto Michele. Invitata da Gennaro, lo segue nel bar, Michele si leva dal tavolo e li segue.
CICCILLO (Alla fine della canzone alzandosi arrabbiato dalla sedia) Ntoneníè, mannaggia chi t' ha mìso stu curtellaccio mmane! Te si purtate nu baffo appríesso!
NTONENIELLO E che, è colpa mia? Ca ce pozzo fà si vuie ve muvite cu ‘a cape.
CICCILLO Ma qua’ cape! Si tu ca quanno vide ‘na femmena t’allumme!
NTONENIELLO Io l'aggì ‘u dato sule ‘na guardata!
CICCILLO Pare bbuono ca ‘nce ne data sule una! Io 'o ddico sempe ca t'aggia cagnà e maie 'o faccio!
NTONENIELLO Don Ciccì chesto nun l’avita dicere, me facite piglia collera!
CICCILLO E io, pe’ nun fà piglià collera a te, a matina primma 'e venì a farme ‘a barba aggia passà p’’a chiesa ‘o Giesù!
NTONENIELLO E pe’ fa che?
CICCILLO E m’addimmanne? Me vaco a raccummannà l'anema! Pecchè, si primma ‘e mettere ‘o rasule mmane a uno, ‘o facessero passà na visita ‘a cape, se starria cchiù tranquille!
NTONENIELLO Don Cicci, e mò pe’ nu baffo ca me so’ purtato appriesso, me vulite fa passà pè pazzo?
CICCILLO Io nun te voglio fa passà pe’ pazzo ma tu nun ce staie cu ‘a cape! Quanno faje 'a barba, ‘e mmane fanno na cosa e ‘a cape sta a n’ata parte! Te pare poco chello ca m'he cumbinato ‘a semmana passata?
NTONENIELLO Ma chella fuje na distrazione!
CICCILLO Me faciste 'a faccia comm’’a na rattacasa!
NTONENIELLO Don Ciccì, 'o ssapite ca site culleruso assaie?
CICCILLO Ah, io so culleruso? Tu invece 'e me passà ‘nfaccia l’allumme, me passe a preta pommice, me faie ‘na faccia ca me pare l’ultimo moicano (al pubblico: sule ‘a penna 'ncape me mancava) e pò so’ culleruso pure? Ntoneniè, io 'a chillo auciello ca tiene dint'a caiola ‘o sparo!
NTONENIELLO E che c’entra mò brillantina? Chillo povero auciello sta pe’ fatte suie!
CICCILLO Centra! Centra! Pecchè l'atu iuorne pe’ parlà cu isso, pigliaste mmano ‘a preta pommice invece e l’allumme. Ntuneniè tu quanno nun ce stanno ‘a guardà femmene te faie ‘e meglie discorse cu brillantina, comme ‘o chiame tu! E allora si ancora cchiù pericoloso, Ntoneniè!
NTONENIELLO Ma comme pericoloso?
CICCILLO Ntoneniè tu parle cu brillantina, nun dicere che no! E Isso te risponne pure! Comme facite a ve capì ancora nun ‘o saccio! Saccio sule ca quanno trasite in sintonia me rummane sulo ‘a, dicere ‘o rusario, vedenne chelli mmane ‘ncoppa e faccia ca vanno pe’ fatte loro!
NTONENIELLO Don Ciccì nun dicite accussì! P’’o baffo nun ve pigliate collera! Mò ve taglio pure chill’ato e s’aggiusta tutte cose!
CICCILLO E cu sta filosofia toia io m’aggia sta accuorto! Pecchè si nu juorne ‘e chisto pe’ sbaglio me taglie ‘na recchia tu p’aggiustà tutto me taglie pure chellata!
NTONENIELLO (Riaccompagnando ciccillo alla sedia) Nun ve ‘nquietate don Ciccì
ROSA Donna Concè 'o fatto nun fernesce cca! E famme movere va, ‘e chiacchiere so’ belle ma nun ghiengheno ‘a panza! E io aggia arrivà nu mumento addò Totonno ‘o sapunaro primma ca piglia ‘o giro!
PASQUALE E iate, ja’! Io me vaco a mettere a posto nu poco chella munnezza e po’ me vaco a piglià nu gelatiello a ‘o bar.
CONCETTA Facite proprio ‘na cosa bona, accussi ve arrefrescate pure vuje! 'A vocca e, ‘e palle ‘e ll'uocchie! (Prendendo sotto braccio Rosa) Donna Ro’ vengo con voi, devo fare la stessa strada. Donna Ro’, a me chella nun m’'a conta iuste! Quella.... (Si avviano verso la scesa)
PASQUALE ( A Rosa che si allontana)Donna Ro’! ‘O limone!
ROSA A chi?
PASQUALE A vuje!
ROSA A me ‘o limone?
PASQUALE P’’a macedonia!
ROSA A me ‘o limone p’’a macedonia? Don Pasquà ma vuie che state accucchianno?
PASQUALE Eh! Donna Ro’! Mmiez’ ‘a frutta ca purtate ‘ncapa!
R0SA Embè?
PASQUALE Ve manca ‘o limone! Nella macedonia è d'obbligo ‘o limone!
ROSA ‘O limone nun mò metto ‘ncapa pecchè ’o faccio magià a’ gente spiritosa comme ‘a vuje! Jammuncenne Donna Cuncè!
Ciccillo nel frattempo lascia il salone del barbiere e si va a sedere al bar, mentre il barbiere resta sotto la porta del suo esercizio e Pasquale va a sistemare l’immondizia
NANNINA Alfrè io t’aggi’u visto. Tu ‘a puntave comme ‘o cacciatore punta ‘a quaglia.
ALFREDO Nannì, ma te fusse mbriacata cu ‘a limunata?
NANNINA Pecchè me vulisse dicere ca Carmelina nun te piace?
ALFREDO Ma certo che me piace, ma questo non significa… e poi Carmelina è na bona guagliona, tene sulo 'a sfortuna‑fortuna di essere pure bella e questo le causa molti inconvenienti.
NANNINA Si, è proprio comme dice tu! Alfrè, nun fa `o battilocchio pecchè me faie tuccà é nierve. Chella ‘a quanno è turnata d’’a Francia, addò ghiett'a sta ‘nziemm’ ‘a zi’ Lucia dopp’’a disgrazia, fa tutta ‘a sci scic, la sciantosa. A chillu povero Michele ‘nce sta facenno passà tutt’’e ppene ‘e gelosia. La gente dice che s'attira ll’uommene appriesse comme ‘e mosche ‘a ‘o miele!
ALFREDO L’avite miso 'mpont’’a nu puorco a chella povera guagliona!
NANNINA Ma qua’ puorco! Si tu nu puorco servatico ca comme ‘a vide appizze ll'uocchie! Ma ‘a santarella comme dice tu, ha fatte marenna a sarachielle! 'E ffemmene d’’o vico stanno male ustinate. E pò, ‘o ssa’ ca te dico? Che me sò proprio scucciata ‘e te correre appriesso, ‘e fa ‘o cane ‘e guardia! Alfrè hai capito bene! Me ne vado, ti restituisco la libertà, torno 'a fa ‘a soubretta.
Nannina canta "Ninì tirabusciò”
Alla fine della canzone
NANNINA Statte bbuono Alfrè, nun me cercà stasera vaco a durmì addò Furturella (Esce fuori scena)
ALFREDO (Rincorrendo Nannina) Nannì ma che vai dicenno! Nannì, Nannì, (incespica e cade) Mannaggia ll’arme de mammeta! (si rialza ed esce di scena)
CARMELINA (uscendo dal bar seguita da Michele) No Michè, tu me ‘a lascià stà. Nun pozzo perdere ‘o tiempo appriesso all'ammore, nun è 'o mumento! Mo aggia penzà 'a vita mia! Quella vera! Chella ca s'affronta tutt’’e mmatine quanno arape ll'uocchie! Chella ca te votta vriccille ‘ncopp ‘o core juorne pe’ juorne fino a farl’addiventà 'na preta grossa ca nun sente chiù niente, nisciuno sentimento!
MICHELE Carmelì, io nun te riconosco chiùl Che t'hanno fatto!
Pasquale va al bar, Michele e Carmelina cantano "Cu me"
Alla fine della canzone entrano e vanno a sedersi al bar, Filomena e Saverio ed occupano, rispettivamente, i posti di Alfredo e Nannina.
MICHELE Nun può essere addiventata accussi crudele, tagliente peggio ‘e ‘na ghigliottina, ‘a gente dice ca tu…
CARMELINA Ca io so’ 'na malafemmena? E tu ‘nce crire? Michè tell'aggi’’o ditto, chisto è ‘o mumento ‘e penzà sulo ’a licenza.
MICHELE Ma ‘e che licenza staie parlanno?
CARMELINA Di quella che mi permetterà di aprire un chiosco al centro della piazza.
MICHELE Allora è overo ca vuo’ fa’ a tutti i costi l’emancepata. Ma come, ci sono tanti lavori ca ‘na femmena po’ ffa’ pe' guadagnarse ‘a vivere onestamente! E invece tu no! Tu vuo’ fa’ l'acquarola!
C4RMELINA Sí! L’acquarola! L'acquarola! Ma pecchè ca ‘nce tiene 'a dicere! E' nù lavoro comme 'a n’ato!
MICHELE E' nu lavoro pe’ uommene!
CARMELINA E quale sarria ‘o lavore pe’ ffemmene? Chille ca nun vonne fa’ l'uommene? ‘O scarto vuosto? C’aggia fa'? 'A lavannara? 'A ricamatrice? 'A capera? Dimme tu ch’aggia fa’! Voglie fa’ l'acquarola! Per la pari opportunità voglio fa’ l'acquarola! Ce riesco, nun ce riesco chisto e' n'atu cunto!
MICHELE Ma che so’ sti pparole? 'A pari opportunità! Ma che significa? Io nun ce capisco niente cchiù!
CARMELINA Quanno te vanno 'e scarpe strette faje sempe ‘o scemo pe’ nun ‘j’ a guerra! Miche’ ‘e tiempe so’ cagnate, l’uomo e la donna nella società moderna so’ eguale! Chello ca pò ffa’ l’uno, po’ ffa’ l'ato! E poi Miché ‘a vuò sapè ‘a verìtà? La tua insistenza mi innervosisce, non mi fa concentrare sulle cose che…
MICHELE Sui sorrisi che devi dispensare a cominciare da Don Gennaro!
CARMELINA E perchè no! Don Gennaro e' amico d’’o maresciallo Astarita e ‘o marisciallo m'hadda rilascià ‘a licenza! Che faccio ‘e male! Me chiammano ‘a sciantosa ste quatto male lengue d'o quartiere! Ma ìo so ‘na femmena onesta e, si faccio ‘a sciantosa è pecchè è tempo ca ll’aggia fa! ‘A vita accussì me vole!
Camelina canta “’A Frangesa " mentre Michele ritorna al suo posto. Durante l'esecuzione di Carmelina, anche Gaetano rimane soggiogato dalla sua bellezza, cosa che non sfugge al barista Luigino che gli sta accanto.
Alla fine della canzone Ciccillo (prima per il fondo a sinistra) e Don Pasquale (dopo, mangiando un gelato e recandosi verso il condominio) escono di scena. Carmelina si siede al posto di Ciccillo e parla amabilmente con don Gennaro.
LUIGINO (prende Gaetano per un braccio e lo porta verso il centro scena) Gaetà, ma tu overo faje?
GAETANO Luigì nun ne pozzo cchìù! Io m’’a sonno tutt’’e notte! E' troppo bella! E' troppo bella! (Si appoggia con la testa sulla spalla di Luigino).
LUIGINO Guè! E chìsto mò me svene ncopp’’a spalla! Gaetà! Jamma a vedè comme avimm’a fa jucà ‘e bigliette stammatina!
GAETANO Luigì nun e' colpa mia! E’ stu sfaccimme ‘e core ca nun ‘o riesco chiù a frenà! (prende la mano di Luigino e se la porta sul cuore)
LUIGINO Chiammateme 'a figlia d'’o miedeco! (poi sentendo il battito accelerato del cuore) E che è, na litturina! (al pubblico) mamma d’’o carmene! Chìsto mo me jetta ‘o core ‘a part’e fora e more ‘e subbeto! Ma vuje vedite comme ‘na gunnella po' ffa' vollere ‘o sanghe dinto ‘e vvene ‘e n’ommo! (poi soffermandosi sulla figura di Gaetano) Ma po' vurria capì addò sta ll’ommo! (cercando di far tornare in sè Gaetano) Gué, Gaetà! Gaetà fernescela!
GAETANO Me piace! Me piace! Luígì me piace!
LUIGINO (Al pubblico) L’ha pigliato pe’ nu gelato! Guagliò ma ’a vuò fernì o no! Ma te sì cuntato l'anne ca tiene? Tu te l'he’’a levà sta fissazione! ‘E ‘a pazzià cù 'e guagliuncelle comme a te!
GAETANO Io voglio pazzià cu Carmelina!
LUIGINO Chiamatelo fesso! Guè! Vide chisto, quanno sulo l'ha guardata comme s'è ‘ntesecuto tutte quanto! Me pare ‘nu cannulicchie appena asciuto d’’o mare.
GAETANO Luigì me piace! Luìgí…
LUIGINO Gaetà rilassate! Ammosciate! Vattenne ‘a casa! Si passa mammeta ‘a cca sarranno nummere sicure! Tell’aggi’’u ditto tanti vvote! Cca ‘nnanze nun ce ‘a azzeccà cchiù! E tu staje sempe cca!
Luígíno canta “Guaglione”
Durante l'esecuzione della canzone Carmelina chiacchiera amabilmente con don Gennaro ‑ (alla fine della canzone)
LUIGINO Gaetà, vattenne ‘a casa, va! Va! (Gaetano senza parlare si avvia verso casa mentre entra in scena Ferdinando)
FERDINANDO (Entrando in scena con un cesto di pesci) Pigliateve ‘o pesce! Pesce fresco, pesce vivo! (Avvicìnandosi a Filomena e Saverio seduti al tavolo del bar) Donna Filomè piglitateve ‘o pesce! Vedite ccà si nun ‘o tengo, zompa 'a fora ‘a cesta!
FILOMENA Quant'’o ffacite ‘o chilo?
FERDINANDO Donna Filomè si v’’o ppigliate tutte quante, ve faccio ‘nu bellu prezzo. Chillo mò è asciuto d'’o Mare! Guardate! Guardate!
SAVERIO Ferdinà, chille pesce è! Nun so’ piezze d'oro! Perciò nun sparà a lluongo si no chesta nun se piglia cchiù niente, e me faie rummanè cù 'o desiderio d'’a zuppa ‘e pesce.
FERDINANDO Ah! pure vuje ve vulite fa ‘a zuppa ‘e pesce?
FILOMENA Pecchè, chi ate s’’a vo’ fa?
FERDINANDO Carmelina ncoppa ‘a scesa. Poco prìmma pur’essa s'ha pigliato nu chilo ‘e rrobba. M’’a ditto che era ‘a paricchio ca desiderava ‘na zuppa ‘e pesce! Però, che coincidenza! Don Savè, avite avuto ‘o stesso pensiero ‘e Carmelina.
SAVERIO (Al pubblico) ‘O vì lloco! Maggiù jucato ‘a zuppa ‘e pesce!
FILOMENA Comme no, e chille s’adorano ‘e penziere!
FERDINANDO Va buò, quelle poi sono combinazioni! Comme se dice… è telepatia! Può succedere quando due persone si pensano nello stesso momento!
SAVERIO (Al pubblico) Dalle! Carreca ‘a mano! Pe' fforza me vò fa mazzià stammatina! (a Ferdinando) Ferdinà ma tu he ‘a vennero ‘o pesce o si venuto a fa ‘o prufessore!
FILOMENA Fall’’o parlà! E quello si sta spiegando cosí bene! Praticamente a Carmelina ll’he venuto ‘o desiderio d'’a zuppa ‘e pesce pe’ telescopia…
PERDINANDO Telepatia
FILOMENA Eh, comme cacchio se chiamm'essa pe'…
FERDINANDO Telepatia!
FILOMENA Ll’he venuto ‘o stesso desiderio pure a Saverio!
SAVERIO Ma vuje che state accucchianno, io…
FILOMENA Statte zitto! Nun parlà pecchè faccio correre ‘e carabiniere! Fetente! 'Nfame! Traditore! (ad ogni parola fa seguire una borsettata in testa a Saverio) Me faje magnà veleno tutte ‘e juorne! Ma vedite ccà! Chisto pe’ scummesa sta allerta! Si fa na sciusciata ‘o viento s’’o porta appriesso e penza a Carmelina! Ma sta vota nun t’ha passe liscio. T’aggi’’a spaccà ‘a cape! T’aggi’’a adderezzà ‘e custate!
FERDINANDO (al pubblico) Vi’ comme è arraggiosa chesta! Mo me piglio ‘a cesta e me ne vaco! M'avesse truvà mmiezz'’e mazzate stammatina! (A Filomena) Donna Filomè allora ‘o vulite stu pesce o m’’o porto! Chillo si sta n’atu ppoco s'ammoscia tutte quanto!
FILOMENA E che, l'avimmme fatto ammuscià nuie?
FERDINANDO E ve site mise a ffà chistu pruciesso!
FILOMENA Ma qua’ pruciesso! V’’o putite purtà! V’’o putite purtà! Ogge stu pesce non è di mio gradimento, anze a guardarlo bbuono me pare muorto ‘a cient’anne.
FERDINANDO E sì, ve ll'aggi’’u purtato mbarzamate! Don Savè, aggio capito! ‘O desiderio d'’a zuppa ‘e pesce v’’o facite passà n'ata vota. Stasera faciteve ’na bella zuppa ‘e latte! Ma vedite nu poco…
GENNARO Ferdinà te ne vaje 'a lloco cu sta cesta? Avimma servì 'o Ccafè o avimma vennere ‘o pesce?
FERDINANDO Me ne vaco! me ne vaco! (alza la cesta) Pigliateve ‘o pesce! Pesce fresco! Pesce vivo! (esce di scena)
Rientrano in scena Rosa e Concetta, si fermano all’angolo del barbiere, osservano e commentano incuriosite dalla scena
GENNARO Carmelì vi voglio fare l’omaggìo di una cassata bella e aggraziata comme ‘a vuje! Permettete?
CARMELINA E perchè no! Don Gennà se le cose vanno come dico io, quanto prima restituirò la gentilezza!
GENNARO Carmelì vuje site na sfugliatella cavera! Nu zucchero! Beata chella mamma ca ve facette!
Gennaro canta “Comme facette Mammeta”
Durante l'esecuzione della canzone, Carmelina non resta insensibile a tutti i complimenti di don Gennaro. La cosa non sfugge a Concetta, a Rosa e a Michele. Quest'ultimo esce di scena arrabbiato
MICHELE E chesto lle piace ‘e fa… ‘a palomma! Ma si ll'acchiappo dinto ‘a sti mmane…
CARMELINA Don Gennà, ma avite parlato c’’o maresciallo?
GENNARO Carmelì, ma pecchè vulite fa faticà chella bella capuzzella ca tenite? Cheste so’ cose che ‘nce aggia penzà io! Stateve tranquilla.
CARMELINA Eh! Penso io e penso io! E intanto il tempo passa! Don Gennà io ho bisogno d’’o chiosco!
GENNARO E non ci pensate!
CARMELINA Sì, non ci penso! Io invece ce penzo! Ce penzo! E penzatece nu poco ‘e cchiù pure vuje, arrivederci don Gennà!
(Carmelina esce dì scena per il fondo a destra. Gennaro rientra al bar. Concetta e Rosa avanzano verso il centro della scena)
CONCETTA Donna Rò chiste so’ nummere sicure! 14 ‘a figliola, 77 'o diavule senza corne e 79 ‘o diavule cu doie corne!
ROSA Donna Cuncè vuje tirate fore nummere ‘a tutte 'e pparte! Me facisteve caccià chille belli sorde ‘a semmana passata pe' chillu terno sìcco ca ve sunnasteve! E addò sta?
CONCETTA E che, e' colpa mia? ‘A buon’anima do’ nonno chilli nummere me dette!
ROSA E vuje sunnateve quacche muorto chiù frisco! 'O nonno vuosto sarrà muorto ‘a nu seculo! L'avarranno mannato in pensione pure ‘a chill’atu munne e nun 'o fanno cchiù cuntà! Comme succede addò nuie! Quello tutto il mondo è paese e la ncoppa nun ve penzate ca fanno eccezione!
CONCETTA Dicite buono vuie donna Rò! Ma 'e suonne so’ a comme veneno! Io po’, muorte frische nun ne tengo, papà è ancora vivo!
ROSA Ma quant 'anne tene ‘o pate vuosto?
CONCETTA Donna Ro' aggiate pacienza! Niente niente vulisseve tirà ‘e piere a papà pe’ nce fa ‘a cummudità!
ROSA Ma quanno maie! 'O nonno comunque nun va bbuono!
CONCETTA E quanno ‘o veco cagne canale! Donna Rò! Chille po’ se piglia pure collera!
ROSA E cacciamme 'e sorde! Nun 'o facimme piglià collera! Ma sta vota primma voglio sape’ ‘a do' so' asciute fore stu diavule cu ‘e corne e ‘o diavule senza corne!
CONCETTA Embè, 'o diavule senza corne è chillu fariseo ‘e don Gennaro! Pecchè e' nu diavule tentatore!
ROSA E Michele sarria 'o diavule cu ‘e corne!
CONCETTA E nun l'avite visto ca steva arraggiato comme a nu diavole? A Michele io però, ’a verità, ‘nce veco pure è corne!
ROSA Ah! Ecco! (pausa) Donna Cuncè 'o banco lotto ‘nce penzammo n’ata vota! Mo penzammo piuttosto 'e fa quaccosa e chiù importante! Io a chillu guaglione ‘o tengo dint’’o core.
CONCETTA E io no? Tengo nu pisemo ncopp’’a coscienza ca…
ROSA Io diciarria ‘e parlà cu’ Don Domenico.
CONCETTA ‘O prevete? E chella s’arravoglia pure a isso! Io invece diciarria 'e parlà cu ‘o maresciallo! 'A legge è sempe ‘a legge!
ROSA Donna Cuncè, io cu ‘a legge nun ce aggi’’a avuto maie a che fa!
CONCETTA E chi ‘nce avute maie a che fa! Ma cca sule ‘o marisciallo ce po salvà!
ROSA Dicite bbuono Donna Cuncè! Iammo!
Concetta e Rosa bussano al portone della caserma
CONCETTA Mariscià!
ROSA Mariscià! Mariscià!
MARESCIALLO E nu mumento! Che cosa è chesta! Che ‘e successo!
Le donne cantano “Tuppe Tuppe Mariscià”
MARESCIALLO Ma io non ho capito ancora l'accusa precisa che muovete contro Carmelina.
CONCETTA Tiene caldo!
MARESCIALLO Tiene caldo?
ROSA Marescià Carmelina tene troppa cavere, ‘e vvote pare ca s'appiccia.
MARESCIALLO E mò chiammamo ‘e pumpiere p’’a stutà. Donna Rò ma vuje che me iate cuntanno?
CONCETTA Mariscià vuie pazziate? Ma ccà si nun se pruvvede chella s’arrefresca cù ll'uommene nuoste.
MARESCIALLO Ma nun dicite scemità! Vedete, in primo luogo, l’accusa che le muovete fa ridere e, vi assicuro, non solo a me. Figurammece si 'o giudice fa arrestà a Carmelina pecchè tiene caldo. Vedete, Carmelina da quando è rimasta orfana di padre e di madre non cerca altro che crearsi un'indipendenza economica. Povera piccerellal E che ce po’ fa si ‘a gente approfitta e se piglia 'a pizzicata! Anzi io, proprio adesso, sto andando ncoppa ‘a scesa pe’ le purtà l'autorizzazíone a mettere ‘o chiosco. Chesta è na cosa che 'a farrà veramente felice, è ‘a paricchio che ll’aspettava. Iate, jate, arretirateve 'e ccase voste e lasciate stà ‘e chiacchiere.
Le donne se ne vanno non proprio convinte e il maresciallo si avvia verso la scesa.
SI CHIUDE IL SIPARIO
SPACCATO NAPOLETANO
SECONDO ATTO
Stessa scenografia del 1° atto con l'aggiunta di un chiosco in fondo al parco alberato.
Al levarsi del sipario, Ciccillo, Ntoneniello e Gennaro, davanti al chiosco di Carmelina, anch'essa presente, che consumano una bibita.
In disparte Furturella e la signora Sciarillo.
Tutti cantano "Ndringhete, ndra".
Alla fine della canzone, Ciccillo si distacca dagli altri e si avvicina alle donne.
CICCILLO Guè, Furturè!
FURTURELLA Uh, mamma mia!( al pubblico) Comm'è azzeccuso chisto! Stai n'ata vota ccà? Ma che vuò ‘a me? Me vuo' lassà sta' o no?
CICCILLO Furturè, nun te ngrifà, io nun so' turnato pe' te dicere n'ata vota ca te voglio bene, a proposito..., Furturè, te voglio bene!
FURTURELLA Ciccì, e mo accummience n'ata vota? Io nun ‘o saccio comme te ll'aggi’’a fa capì. Tu nun tiene nè arte e nè parte e, oggi come oggi, non puoi essere l'uomo della mia vita.
CICCILLO E io perciò io t''o dico tutte 'e juorne, pecchè po' capità che un giorno lo potrò essere e va a fernì ca proprio chillu juorno nun te ll'aggio ditto.
FURTURELLA Ciccì nun me fa perdere tiempo, se pò sapè che me vulive dicere?
CICCILLO E certo che se pò sapè! So' venuto pe' chesto! Furturè, Alfredo vo saglì ncoppa a casa toia pe' parlà cu Nannina. Chillo, 'a quanno Nannina l'ha lassato, fa 'o pazzo, nun se fa persuaso. 'O bell'è che m'acchiappa sotto e d''a matina a sera io m''aggia sentere dinto 'e recchie tutt''e cunte ncoppa a Nannina, 'a soubrette e 'a gelusia. T'assicuro ca nun 'o pozzo sentere cchiù! Perciò, famme stu piacere, fall''o parlà cu Nannina.
FURTURELLA Ciccì ma tu fusse asciuto scemo? 'O ssaie quanta vote ‘nce l'aggi’’u ditto a Nannina? S'è miso p''o miezo pure 'a signora Sciarillo.
SIGNORA SCIARILLO Comme no! Sapisseve quanta vote ‘nce ll'aggi’’u ditto pur'io, ma chella nun 'o vò sentere manco 'e nummenà!
FURTURELLA E tu mo 'o saie che persona è 'a signora Sciarillo! Ciccì si ha ditto 'e no a essa, nun perdere proprio tiempo!
SIGNORA SCIARILLO Ma no, che vuol dire...
FURTURELLA No, no! Vuol dire, vuol dire! 'A gente d''o quartiere, no pe' vò dicere 'nfaccia, ve stà a sentì, i vostri consigli li seguono tutti, pecchè diceno ca vuie cù tutto chillu pesce ca ve mangiate, avita tenè 'a capa chiena 'e forfora.
SIGNORA SCIARILLO E che c'entra mò 'a forfora cù 'a capa mia?
FURTURELLA Uh, comme se dice?... m'aggio scurdato! Mannaggia a me ca nun me magno maie 'o pesce! Ah, ecco! Tena 'a capa chiena 'e...
CICCILLO Di animaletti!
FURTURELLA No, 'e fosforo!
CICCILLO Furturè, cù sti vongole ca cacce fore, ate che pesce te’’a mangià, tu te'’a magnà 'na balena si vuò accuncià nu poco sta lengua strevallata ca tiene!
SIGNORA SCIARILLO Sentite Ciccì, m''o vulite fa nu piacere? S'è fatto tardi e io aggi’’u lasciato a maritemo 'ncoppa sulo. Chillo sta poco buono, so' scesa pe ‘nce fà 'na pizza addo Giuvanne 'o 'nzevato, ma vedo che non ce la faccio a tempo.
CICCILLO Dite a me signora Sciarillo.
SIGNORA SCIARILLO M'avisseva fa fà 'na bella pizza, però mi raccomando, senza olio, senza mozzarella e senza pomodoro.
CICCILLO 'A pasta ‘nce 'a pò mettere?
SIGNORA SCIARILLO Ciccì, nun pazziate. Quello mio marito è nu poco gravante! Ciccì, po' m''a purtate nu poco 'ncoppa?
CICCILLO Ma certo signora Sciarì, vado e torno.
Ciccillo via per il fondo
SIGNORA SCIARILLO Iamme Furturè, saglimmuncenne pure nuie (prendendo sotto braccio Furturella) Chella nun se fà capace! Tene 'a capa tosta chella!
Le donne escono dalla prima quinta a sinistra. Dal fondo entrano Concetta e Rosa confabulando.
ROSA Embè, io nun 'o ssupporto! Ma l'avite vista comme và vestuta? Tutta robba fru-fru! Pè forza ca chillo alliccapettule nun'a molla!
CONCETTA Donna Rò, chella ha fatto resuscità pure a chillu muorto 'e mariteme!
ROSA Veramente?
CONCETTA Donna Rosa mia, chillo stà tutto 'mbarazzato!
ROSA Sta controindicazione nun 'a cunuscevo. Possibile che ll'ha fatto chist'effetto?
CONCETTA E sò niente 'e limunate che se zuca! Sta sempe 'ntustato nnanze a nu chiosco. Ma si 'o piglio 'ncastagna, 'o spacco 'a capa a doie parte.
Entra Alfredo e si imbatte nelle donne
ALFREDO Donna Cuncè, avito visto a Ciccillo?
CONCETTA No, nun l'aggi’’u visto, si 'o veco l'aggi’’a dicere qualche cosa?
ALFREDO No, sulo ca 'o cerco. 'O marito vuosto comme stà? 'O bubbone s'è avasciato?
CONCETTA Chillo che ‘nce ha fatto don Domenico con l'aspersore, si!
ALFREDO Pecchè ne tene pure n'ato?
CONCETTA Chillo che ‘nce aggi’’u fatto io.
ROSA E ched'è, ha pigliato mazzate 'a tutte 'e parte? 'O prevete però nun 'o facevo accussì manesco!
CONCETTA Ma qua' manesco! E' stato chillu cetrulo 'e mariteme ca s'è vuttato cù 'a faccia annanze mentre don Domenico benediceva 'o chiosco.
ALFREDO Veramente pure 'o prevete s'è distratto nù poco.
CONCETTA Nù poco? Chillo ha appizzato ll'uocchie ‘ncoppa a Carmelina e cull'aspersore vatteva 'nfronte a chillu 'nzellanuto 'e mariteme.
ROSA Che me dicite donna Cuncè? Cheste so' cose 'a nun credere. Chella femmena è capace 'e fa vutà 'a capa pure a 'o prevete?
ALFREDO Ma qua' femmena! Qua' prevete! Chella s'è trattato 'e na disgrazia! Site vuie ca pe' ogni cosa ca succede, pe' fforza ‘nce vulite vedè 'o zampino 'e Carmelina.
CONCETTA Guè, chisto 'a defenne pure! S''a jucato 'a mugliera e ancora nun s'arrenno!
ALFREDO Sarrà meglio ca me ne vaco. Donna Cuncè si vedite a Ciccillo dicitence ca 'o cerco. (uscendo di scena) Chillo 'o Pataterno primma 'e ffà e po' l'accocchia!
CONCETTA Donna Rò, ma 'a vedite comme fa 'a smurfiosa con don Gennaro? Forse pensa di mettersi in grande e unire le attività. E chillu povero Michele...
ROSA Ma vuie che dicite? E pozzo maie credere ca...
CONCETTA Donna Rò, ma voi non li vedete come tubano? Me pareno 'e palumme 'e piazza Plebiscito!
Le donne escono di scena confabulando
CARMELA Don Genna' voi mi confondete! Io vi ho restituito solo una gentilezza. Voi me ne avete fatte tante.
GENNARO Carmelì, voi lo sapete cosa voglio.
CARMELA Don Genna' vuie tenite 'a capa fresca!
GENNARO Carmelì, io non mi arrendo!
CARMELA Don Genna', nun facite accussì! Vuie 'o sapite ca si mettite mmiezo sti ccose me facite perdere subbeto 'o buonumore. Io tengo ato p''a capa!
Gennaro canta "A tazza 'e cafè".
CARMELA Don Genna', putite ‘a vutà quanto vulite vuie, 'o zuccaro 'a sotto 'a tazza nun se scioglie.
GENNARO Carmelì io nun so' ommo 'a essere purtato 'ncarrozza!
CARMELA E chi maie l''a penzato!
GENNARO E allora perché siete così sfuggente? (fa per abbracciarla) Carmelì vuie site ‘na ’nguilla, ma 'a pesca 'e ll'anguille è stata sempe 'a passiona mia!
CARMELA Eh, don Genna'! E che ve site purtato 'a morza 'a 'o posto d''e mane? (lo respinge energicamente) Se io so' ‘na 'anguilla, comme piscatore vuie manco ’nce pazziate!
GENNARO (barcollando, al pubblico) Vi' che forza che ha cacciato! Se ‘nce provo n'ata vota, chesta me manne a 'o spitale!
NTONENIELLO Don Genna' attenzione a 'e scoglie! Ve putite fa male!
GENNARO (al pubblico) 'E scoglie 'e mammeta! Vedite che figura m''a fatto fa'! (ricomponendosi) Carmelì, io overo nun ve capisco, doppo tutte 'e cerimonie ca ‘nce simmo fatte, me date sta sbalanzata!
CARMELA E voi toccate! Scusate don Genna'.
GENNARO Ma io pensavo che...
CARMELA E ve site sbagliato! Don Genna', io male nun ve ne voglio. Si ogge pozzo cuntà ‘ncoppa all'attività aggia ringrazià a vuie.
GENNARO Io ho solo controllato che non venisse calpestato un vostro diritto.
CARMELA Don Genna' voi siete stato il mio santo in Paradiso e nun me metto scuorno d''o dicere. Pecchè 'e sante 'mparaviso 'e teneno tutte quante! S'adda mettere scuorno chi 'e move pe' scarpesà 'e diritte 'e ll'ate. Chello ca m'avite fatto vuie io nun m''o scordo e ve ne sarraggio sempe ricunuscente, ma 'o core mio nun v''o pozzo da', chillo l'aggio prumisso paricchiu tiempe fa! Si nun vulenno v'aggio fatto fa cannulicchie, scusateme. (rivolgendosi a Ntoneniello) Iammo Ntonenie', accumpagname ‘nu poco ca s'è fatto tarde.
NTONENIELLO Subito Carmelì, sempre ai tuoi comandi!
Gennaro canta "Malafemmena" (solo la 1^ strofa e il ritornello)
GENNARO Luigì, purtammo sti tavulinette a parte 'e dinto, ca s'è fatto tarde pure pe' nuie. (eseguono)
LUIGINO Don Genna' dimane faccio nù poco chiù tarde.
GENNARO Comme si fosse 'na nuvità! Tu m'aje dicere quanno si' venuto puntuale.
LUIGINO Ma che è colpa mia si me capita sempe 'e fa quaccosa?
GENNARO E ti capita sempre quando devi venire ad aprire l’esercizio, manco ce tenisse n'appuntamento fisso. Iammuncenne, jà, si no me faie arraggià pure stasera.
Escono di scena
E' tarda sera (predisporre in anticipo il lento movimento di luci)
Ciccillo entra in scena con una scatola in mano.
ALFREDO (da dentro con voce alterata) Guè, Ciccì! Ciccì!
CICCILLO (spaventato) Chi è! Chi è!
ALFREDO Ciccì so' io, Alfredo.
CICCILLO Puozze iettà 'o bbeleno, nun nce 'o voglio perdere! M'he fatto rummanè senza sciato. (al pubblico) Guè, chisto quanno fa accussì me fa piglià na freva ca overo 'o ciaccarria!
ALFREDO Ma c'aggio fatto? T'aggi’’o sulo chiammato!
CICCILLO Ah, tu te miette dint''o scuro, me faie chella voce 'e lupo arraggiato, me faie murì 'e paura e po' <<T'aggi’’o sulo chiammato!>>.
ALFREDO E mò te facevo 'a voce 'e ll'arcangelo Gabriele, Ciccì comme si' delicato! (tocca maldestramente lo scatolo che Ciccillo porta in mano) Che puorte ccà dinto?
CICCILLO (esageratamente preoccupato) Alfrè mò me facive carè 'a pizza! (apre lo scatolo per controllare)
ALFREDO (guarda il contenuto dello scatolo) 'A pizza?
CICCILLO Eh! Alfrè, 'a pizza, 'a pizza!
ALFREDO E chi te l'ha fatta sta schifezza 'e pizza?
CICCILLO Ma pecché, te l'aje magià tu?
ALFREDO No! Ma vurria sapè chi 'o tene stu curaggio.
CICCILLO E io mò, si nun metto 'e cartielle, tu nun si cuntento.
ALFREDO Ciccì, tu si m''o vuò dicere m''o dice, si nun m''o vuò dicere nun m''o dice! Sa quanto me ne mporta, io tengo ato p''a capa. Ma chi s'adda magnà?
CICCILLO 'O vi' ca si curiuso?
ALFREDO Ma qua' curiuso!
CICCILLO Si curiuso Alfrè, si curiuso! Tu si nato curiuso! Iammo a vedè! 'A pizza è p''o marito d''a signora Sciarillo, essa me l’ha urdinata accussì.
ALFREDO Allora mo' ca saglie ‘ncoppa vide 'e ncuntrà a Furturella e...
CICCILLO E dalle! Alfrè l'aggi’’u ncuntrata già a Furturella.
ALFREDO E allora?
CICCILLO Allora m'ha ditto ca Nannina nun tene cape 'e turnà cu te.
ALFREDO Ma cheste so' cose d'ascì a fore 'e panne! Va buò Ciccì, mò puortece sta cosa cavera ‘ncoppa e vide d''a ncuntrà n'ata vota. Io te aspetto ccà.
CICCILLO (avviandosi) Sta cosa cavera? Sta cosa! Pecchè 'e cavera ‘nce so' rummaste sule 'e mane doppo stu bellu ragiunamento che ‘nce simme fatte. (esce di scena dalla quinta a sinistra)
Da sinistra entra in scena Ferdinando
FERDINANDO Don Alfrè, che facite sulo sulo mmiezo 'a via a chest'ora?
ALFREDO Voglio sta sulo comme a nù cane, aggia da' cunto a te?
FERDINANDO Vuie nun state sulo comme a nù cane, vuie state sulo comme a nù cane arraggiato! E so' mode 'e risponnere chiste? Io v'aggi’’o purtato sempe rispetto, quanno vaco a piscà 'o meglio pesce 'o levo subbeto 'a nanze pe' v'ò purtà! Ve servo comme 'o prevete ‘ncoppa all'altare e vuie... (al pubblico) se dice buono: S. Antonio s'annammuraie d''o puorco!
ALFREDO Va buò, mo nun esagerà! Io stongo nu poco nervuso. Va! Va a menà 'a rezza e dimane ammatina arricuordate 'e me mettere nù bellu cefule da parte.
FERDINANDO E comme no? Chillo mò 'o cefule ha sentuto l'ordine e s'è miso subbeto in viaggio pe' venì dinto 'a rezza mia. Don Alfrè! Chella perciò se chiamma pesca, pecché nun se sape maie chello ca se acchiappa! Vulesse 'o cielo ca...
ALFREDO E allora dicimmo che è nu buono augurio. Si pische 'o cefule m''o puorte. Statte buono Ferdinà e bona pesca!
FERDINANDO 'O vi' lloco! (al pubblico) 'O ssapevo ca m''o diceva. Don Alfrè, 'a capa è tosta! Ve ll'aggi’’o ditto tanta vote ca nun se dice bona pesca a nù piscatore e vuie...
ALFREDO Comme si superstizioso!
FERDINANDO Io nun so' superstizioso, ma nun m''o voglio sentì 'e dicere, va buò? Aggio chiuso 'a serata, farraggio sicuro ‘na bella pesca pure dimane! Ma vedite si a nù piscatore se po' dicere <<bona pesca>>. (esce arrabbiato a sinistra)
ALFREDO Mamma d''o Carmene! E chesto che cos'è, nun se po' arapì manco cchiù 'a vocca. Io stongo arravugliato comme a nu fegatiello e chillo penza a...
CICCILLO (entrando in scena) Alfrè, a Furturella nun l'aggi’’u vista.
ALFREDO Viene ccà Ciccì, mo ‘nce faccio ‘na bella serenata, po essere ca sentenno...
CICCILLO Alfrè, tu me faie fa' storie cù Furturella.
ALFREDO Nun te preoccupà, ‘nce mettimmo dinto 'o scuro.
Alfredo canta "'A serenata 'e Pulecenella"
A fine canzone Nannina e Furturella escono in scena e vanno incontro ai due uomini
NANNINA Alfrè perduoname, doppo sti belli parole ca m'aje ditto, nun ‘nce l'aggio fatto cchiù a starte luntano!
FURTURELLA Ciccì, è venuto 'a chiagnere pure a me, sta canzone m''e scesa ‘nfunno 'o core e m''a fatto capì ca te voglio bene pur'io. Nun fa niente ca nun tiene nè arte e nè parte. Stasera putimmo campà sulo d'ammore! Dimane po, sarrà n'atu juorno, comme diceva Rossella O' Hara! E mica po' funziunà sulo pe' essa sta filosofia!
Ciccillo e gli altri in coro cantano "Furturella"
A fine canzone entra in scena Pasquale
PASQUALE Guè, ma che d'è stasera, nisciuno tene suonno? Che avite, pigliata 'a notte pe' ‘o juorno? Ccà 'a gente adda durmì!
ALFREDO L'aggio ditto ca nun se po' arapì manco cchiù 'a vocca! Nuie mò ch'avimmo fatto?
PASQUALE Ch'avite fatto? Io so' stato n'ora assettato mmiezo 'o lietto, aspettanno ca te decidive na vota pe' sempe.
ALFREDO Don Pasquà, decidevo a fa chè?
PASQUALE Ad abbassare la voce! <<Mò t''o dico zitto zitto zitto, mò t''o dico zitto zitto zitto>> e addò sta? L'avisse avasciato ‘na vota chillo trumbone 'e voce!
CICCILLO Va buo' don Pasca', vuie mò site nu poco esagerato.
PASQUALE Statte zitto tu! Tu nun aje parlà proprio! Mha chiammato don Saverio pe' sapè quanno te vulive dedicedere a murì. 'A verità è stato nu sperpetuo.
FURTURELLA Comme! E' stato nu sperpetuo?
PASQUALE Furturè nun 'o difennere pecchè a don Saverio l'aggi’’u avuto fermà io. Era sciso cù ‘na mazza grossa mmano e 'a forza 'o vuleva dà ‘na mano a murì.
NANNINA 'O vuleva da' ‘na mana a murì?
PASQUALE Eh! Donna Nannì! E chillo pare che l'ha ditto ‘na vota sola <<io mò moro>>. (al pubblico) Puozze jettà 'o bbeleno, ‘nce ha fatto murì a nuie!
FURTURELLA E don Saverio?
PASQUALE A don Saverio ‘nce vuluto 'o bello e 'o buono p''o fa turnà ‘ncoppo adda mugliera. 'A ditto ca teneva ‘na capa ‘ntrunata comme a ‘na campana e le pareva ca 'o battaglio lle vatteva ancora ‘ncoppa.
CICCILLO Chillo pigliaie chelle burzate ‘ncapa ll'atu juorno!
NANNINA 'A mugliera 'o ntummaie buone pure quanno turnaiene 'a casa. 'O carrecaie 'e mazzate e male parole, avette nù pacchero ‘ncoppa 'o naso ca me facette impressione!
ALFREDO Allora perciò ‘nce vuluto 'o bello e 'o buono p''o fa turnà ‘ncoppa adda mugliera. Forse, 'o puveriello, se senteva cchiù tranquillo abbascio!
PASQUALE Ma vuie che state accucchianno? Faciteme 'o favore, arreterateve primma ca svigliammo tutto 'o quartiere!
ALFREDO Iammo Nannì, iammuncenne 'a casa nosta. A tutte quante, bona nuttata! (si allontanano scambiandosi affettuosità)
PASQUALE Nuttata!? 'E chello ca ‘nce rummasta!
CICCILLO Iammo Furturè, iammuncenne pure nuie.
FURTURELLA Iammuncenne, addò?
CICCILLO A casa toia!
FURTURELLA A casa mia, a fa che?
CICCILLO Comme, tu poco primma he ditto: putimmo campà pure sulo d'ammore!
FURTURELLA Ma io dicevo un amore... animale!
CICCILLO (al pubblico) 'A sotta! E se faceva tanto preja'? ...Animale!? Io saccio fa' 'o cane. Sperammo ca lle piace!
PASQUALE Accussì primitiva a chesta nun 'a facevo.
MOGLIE DI PASQUALE (fuori scena) Pascà t'arretire o no? He lassato 'a porta aperta.
PASQUALE Sto' venenne! Sperammo ca nun so' trasute 'e surice 'a dinto, si no fernesce ca 'a nuttata overo 'a facimmo chiara chiara. (esce di scena)
CICCILLO Allora l'avimma fa mmiezo 'a via?
FURTURELLA Che cosa?
CICCILLO L'ammore animale!
FURTURELLA Addò uno se trova! E che è, mò nce se sceglie pure 'o posto?
CICCILLO (al pubblico) Proprio comme 'e cane! Mò ‘nce faccio ‘na ringhiata signorile, manco m'avessa piglià pe' nu cane 'e massaria? Grr, grr.
FURTURELLA Guè, Ciccì! Che tiene, 'a puca ‘ncanna?
CICCILLO Aggio fatto n'ata figura 'e niente. Si sapevo m'allenavo nu poco c''o mastino 'e don Saverio stammatina. (con voce alterata) Furturè! Grr, grr.
FURTURELLA Mamma d''o Carmene, chisto s'affoca! Ciccì quanto te si fatto brutto!
CICCILLO Ma chi se sta affucanno! Furturè io stongo facenno 'o cane. Manco nun l'avisse capito. Io voglio fa ammore! Grr, grr, grr.
FURTURELLA Uh mamma mia, chisto è asciuto pazzo! Ciccì nun fa accussi me faie mettere appaura.
CICCILLO Grrr! Grrr! Grrr!
FURTURELLA Aiutateme! Currite! Ciccillo è asciuto pazzo!
CICCILLO Ma comme “Ciccillo è asciuto pazzo”? Si stata tu a me dicere ca te piace l'ammore animale.
FURTURELLA E chisto sarria l'ammore animale? Tu staie facenno 'o cane! L'ammore animale adda essere gentile, 'a parola stessa t''o ddice. Adda ascì dall'anima!
CICCILLO Animale ch'adda ascì dall'anima? Anima comme ll'anima, chella ca tenimmo ‘mpietto?
FURTURELLA Eh!
CICCILLO Furturè, puozze jettà 'o bbeleno! Se dice spirituale, platonico! Animale, vedite che se fida 'e dicere cu chella vocca! Amore animale. Mha fatto fà 'o cane, mha fatto fà.
PASQUALE (uscendo in scena arrabbiato) Guè, ma 'a fernite cù st'anema? Mannaggia l'anema vosta! Ccà s'adda durmì! Ah ah, seh seh, ne sta arrivanno n'ato!
Entra in scena Michele cantando "Luna rossa"
PASQUALE Guagliò, vattenne 'a casa, chella nun è pe' te! Tu aje arapì ll'uocchie, nun è cchiù 'o tiempe 'e menarse dinto 'e campane.
FURTURELLA Vedite llà, se sta struienno comm''a ‘na cannela.
MICHELE Don Pascà nun dicite accussì, vuie nun 'a cunuscite bona a Carmelina, chella me vo' bene, io 'o saccio.
PASQUALE E tu statte cù sta capa! Vide lloco comme te si cumbinato, me pare n'alluccuto!
MICHELE Ve sbagliate don Pascà, chello ca penzate vuie nun po' essere.
FURTURELLA Michè, 'a gente d''o quartiere parla, nun è sulo don Pascale 'a penzarlo.
MICHELE E se sbagliano tutte quante!
MOGLIE DI PASQUALE (fuori scena) Pascà, curre! ‘Nce sta nù sorice ‘ncoppa a culunnetta, pozza jettà 'o sango, comme me guarda brutto!
PASQUALE 'O vi' lloco, aggio fatta 'a frittata! (alla moglie) Sto' venenno! (esce di scena)
CICCILLO Jammo Michè, arreterammece ca s'è fatto tarde.
MICHELE Jate, io vengo appriesso.
CICCILLO (uscendo di scena con Furturella) Povero guaglione!
MICHELE (al pubblico) Io 'o ssaccio ca stà ‘a reto 'a fenesta e nun tene 'o curaggio 'e scennere. Pecché Carmelina nun s'è scurdata 'e me! Quanno a Maggio se ne jette me dicette <<Michè aspettame>> e io l'aggi’’u aspettata.
Michele canta "Era de Maggio" (1^ strofa e ritornello), entra in scena Carmela e canta la 2^
strofa.
Durante l'esecuzione del 2° ritornello entrano tutti i personaggi in scena. Il sipario si chiude
alla fine della canzone.à