Ol conte del gelso

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         “óL CONTE  DELGELSO”      

Commedia dialettale bergamasca in tre atti

di Guglielmo Antonello Esposito

Iscritto alla SIAE con N. di Posizione 152678

Personaggi:

Carlo Delgelso                                                         ……………………

(avvocato)

Mario Delgelso                                                                    ……………………                                   

(papà di Carlo)

Teresa                                                                                   ……………………                                

(madre di Carlo)

Marina Delgelso                                                                  ……………………  

(figlia di Carlo)       

                        

Guido Rossi                                                                                    ……………………                                   

(fidanzato di Marina)

Salvatore Aiello                                                                   ……………………                           

(Maresciallo e vicino di casa)

Gastone                                                                               ……………………                           

(maggiordomo)

Lucilla                                                                                   ……………………                                      

(cameriera)

Dorotea  Champignon                                                      ……………………

(contessa)                           

Ofelia Carrè                                                                          ……………………

(marchesa)

Edoardo Rossi                                                                   ……………………

(papà di Guido)

Veterinario                                                                           ……………………

PRIMO ATTO

Ai giorni nostri,

nel salone di un attico in città alta.

Dalla veranda si vedono

le torri ed i campanili di Bergamo Alta.

Scena 1a

Guido, un giovane elettricista sta lavorando. Entra Marina, figlia dell’avvocato Carlo Del gelso.

Marina: ciao Guido! Non ti stanchi mai con quei cacciaviti e quelle forbici?

Guido:  l’è ól me laorà Marina e chì arnéss chè, i ma ocór pèr fàl  in dela manéra migliùr… i è compàgn dì bisturi per ü chirurgo… ó mèi amó compàgn del capèl e dèla bachèta magica per ü màgo…

Marina: addirittura come un mago?!? Non ti sembra di esagerare….

Guido:  Cossè…? Mèi amò d’ü màgo… spéle ü fìl, al mète al pòst giöst… strénze col cassaìde e töt l’è fàcc, schésse l’interudùr e compàgn d’ü miràcol la lüss la se ‘mpéssa. Mé Guido ó ‘nlüminàt ü pòst  ‘ndóe gnàa ol sùl l’avrèss püdìt.

Marina:  e dai… non gasarti troppo adesso…

Guido:  mà sé Marina, schersàe… Però di ölte fó contéte di persùne…. Pèr esèmpe  l’óter dé,  la sciùra Betina che la stà ‘ndèl me cortìl, la m’à ciamàt  “Guido, Guido, per piàsser a gh’è piö la corènt. Ghe ède negòt e ma và ‘n malùra  la carne ‘ndèl frigo, fàm ü piàsser”…

              Mé so  ‘ndàcc la e ó ést che l’éra scatàt ol contör. L’ó tiràt sö e pó dopo gh’ó racomandàt, à la sciùra Betina, de mìa dorvà  ‘nsèma la lavatrice, ol fèr de stìr, el fùren… sö de no ól contör l’ì scàta …. Dopo la finìa piö de ringrassiàm….

Marina: immagino che ti abbia pagato…

Guido:  se… mèza bùtiglia de coca cola sgazàda… però al m’à fàcc piàsser  èdela contéda.

Marina: ecco perché mi piaci… Ti accontenti di così poco, sei così semplice…..          Come domenica scorsa, quando siamo andati al tuo paese e siamo scesi giù al tuo fiume, all’Adda a fare una passeggiata e tu, entusiasta, ti soffermavi ad ogni angolo e me ne spiegavi le caratteristiche….. di ogni albero mi spiegavi le proprietà e la bellezza, come se ognuna di queste “creature”, fosse un miracolo…

Guido:  per mé l’è ü miràcol… però Marina pàrla a pià, perché se al sènt ól tò papà e l’vé fò a saé che tà fo èt i piànte zó a l’Ada, ol miràcol là fà lü, perché àl ma càmbia i connotàcc…

Marina: no! questo no… anche se lui vorrebbe che frequentassi solo l’alta società.             E poi,  ha questa ossessione di voler acquisire un titolo nobiliare… è una cosa patetica… E purtroppo coinvolge tutta la famiglia.

              (Marina va alla veranda seguita da Guido)  Guarda… stravede per Vanessa, quel levriero che sta giocando col tuo bastardino. Non gli bastava un cane normale, no! Ha voluto un levriero afghano  perché è sinonimo di nobiltà!

Guido:  Mé  nn’ó assé del me Lòli, ghe öle bé póa se l’è ü bastardì. Al pórte sèmper con mé, perché al fà la guàrdia al furgù del laórà e isse al sa guadàgna la micheta,  o mèi, la crocchetta.

Scena 2a

(Entra il maggiordomo Gastone con un telefono portatile.

Colpi di tosse, per attirare l’attenzione).

Gastone: Signorina Marina, la desidera sua madre al telefono (porge la cornetta).

Marina: Grazie Gastone, fermati pure qui… Ciao mamma, dimmi…. Sì stò bene e tu? Bene… no, oggi non sono andata a lezione di danza… devo studiare altro mamma,  sono al primo anno di università…. Va bene, non agitarti, scusa… ti prometto che non perderò un’altra lezione. Ciao, ci sentiamo.

              (porge il telefono a Gastone). Grazie Gastone.

Gastone: non c’è di che, signorina (ed esce).

Scena 3a

Guido:  Marina, gh’è ergót che  ‘l  và mìa??

Marina: la mamma, dal centro di salute e bellezza, dove ormai risiede… voleva sapere se frequento regolarmente i corsi dove, secondo lei, dovrei stare…. Sai per l’alta società… Per fortuna in questa famiglia ci sono i nonni che sono rimasti coi piedi per terra.

Guido:  Marina, in töte i famèe gh’è ergót che ‘l và mìa… àrda,  a mé m’è mancàt la màma sìc àgn fà, el me papà l’è dré a tiràss sö adèss. Ma per ün pó de àgn,  la situassiù l’è stàcia gréa per mé…

Marina: Guido, tu sei orfano di madre, ti capisco è stato il destino. Ma io… è come se lo fossi:  mia madre è sempre al suo istituto,  perché il suo unico impegno è quello di apparire dinanzi alla gente, così anche mio padre…

Guido:   sö Marina, la scala sociàl dela tò faméa la òbliga i tò genitùr a èss isse….. ànche per ol tò bé…… i gh’à sémper de èss apòst, presentàbei…

Marina: questo non è il mio futuro…. Io ho voglia di semplicità… Io ho bisogno di te….

Guido:  te pödét mìa… Te sé  ‘màginet nóter dù,  che n’và a ü riceimènt  ‘ndóe  te ‘ndé de sólet (sdrammatizzando) col me furgù con sö scricc “Le piramidi. Impianti elettrici” e col Lòli  chél vàrda fò del finestrì de dré???....

Marina: (ridendo) sei una sagoma…. Però… chissà che faccia farebbe mio padre!!!

Scena 4a

(Entra l’avvocato altezzoso e schizzato. Giornale sottobraccio).

Carlo:    de chì el chèla sottospecie de licaone che gh’è zó  ‘n cortìl, el ghe da fastìde ala me Vanessa.

             (Va alla veranda) Vanessa, Vanessa, stai lontana da quella iena, ti prego…

Marina:  papà, quello è Lòli, il cane di Guido.

Guido:   se, pròpe….. chèla sottospecie de licàone, al sarèss ol me cà. L’è mìa tàt bèl ma l’è simpàtec.

(Carlo, facendo finta di accorgersi della presenza di Guido).

Carlo:    lü,  al tègne lontà ol sò cà déla me Vanessa….. e té Marina, se fét ché.. te gh’éret mìa de èss al córs de viulì  ‘ncö?

Marina: veramente a quello di danza. Quello di violino sarebbe domani e poi stavo scambiando due parole con Guido!

Carlo:   te gh’éret de ‘ndà al córs de dansa ‘nsèma ala zét dela nòsta società e mìa stà ché a pèrt  tep coi operàre…ch’ì cósta!!!

Marina:  ma papà, cosa stai dicendo…

Guido:   verament sciùr aocàt mé avrèsse finìt… el tép che ó dorvàt per fà öna ciaceràda co la sò scèta, l’ó mia calcolàt… Ol cönt l’era zemò preparàt  ol me principàl  iér sira (porge il conto all’avvocato).

(L’avvocato ha un sussulto plateale guardando il conto).

Carlo:    lü, al ma pàr màt…. ‘nvéce del ràm l’à dorvàt l’ór?... Ma pàr… a èt la cifra… Al sà svergógne, per chi l’ m’à ciapàt, per la banca d’Italia ?! Èh?!

Guido:  a dì la erità mé o fàcc ol laorà. L’è mìa ol me mestér fà sö i cöncc, ma l’me principàl i preze de listì i à conòss be e de ràr al se sbàglia…

Carlo:  lampàdare de diamànt e fiì de ór… ma mé va denùnce…

            (chiama il maggiordomo).

             Gastone, Gastone…

Scena 5a

(Entra Gastone).

Gastone: al comànde sciùr aocàt…

Carlo:   va zó de sóta a èt se  ‘l maresciàl  ‘ncö  l’è  a cà…. E se l’  gh’è, fal vègn sö söbet… möess… möess….!!

Gastone: ai ordégn sciùr aocàt… (esce).

Scena 6a

Carlo:    óter del popolo sì pròpe ingrati. Piö  nóter de clàss superiùr  an  ‘s’è magnanimi, piö óter  n’ aprofitì… Ol mónd a l’è dré a girass sössura…

Marina:  papà stai calmo… Stai facendo di un nonnulla, una tragedia…

Carlo:   nonnulla???  I völ dissanguàm… hoé,  ma per chi mi ciapàt  èh? Per ün  òss  büss… ma par che si dré a ciciàm fò la mìgnola…

Guido:  sciùr aocàt, al se àgite mìa… an sènt ol me principàl e dopo sé metì decórde…

Carlo:   gh’è negót de mètess decórde… mé va fó mèt in gàlera per rapìna:

             (nota il borsello degli attrezzi alla cintura di Guido e indica dicendo)… a mano armata!!!

Scena 7a

(Entra Gastone seguito dal maresciallo).

Gastone: sciùr aocàt gh’è ché ól maresciàl …

                (Gastone esce, lasciando il maresciallo sulla porta).

Scena 8a

Carlo: òòh… meno màl!...

Maresciallo: Maresciallo Salvatore Aiello per servirla (saluto militare) … Cosa succede,  signor avvocato?!?

Carlo:  só stàcc rapinàt…

Maresciallo: quand’è successo? Non si è fatto male, vero?

Carlo:   l’è sücedìt  adèss, o mèi de chè  m’pó…

Maresciallo: mi scusi, ma non la capisco…

Marina:  il papà sostiene che il conto dell’elettricista sia una rapina...!

Maresciallo: (sollevato) oh, meno male…Mi ero allarmato… Ma quale rapina?

Carlo: cossè meno màl? I sólcc a gh’ó de tìrai fò mé!!

Guido: a dìla töta,  ol cönt l’à preparàt ol me principàl che l’è öna persùna onesta…

Maresciallo:  avvocato… dovrebbe saperlo meglio di me… se il conto corrisponde ad un      prezziario ufficiale, lei lo deve pagare!

Carlo: chèsto mél vederà… e pó dòpo (rivolto verso Guido) chèsto chè, al pàrla có la me scèta… ‘llà dìstoglie di sö doér, en piö la só bèstia, zó de bàss,  la ghe dà fastìde ala me Vanessa…

(Il maresciallo guarda i due ragazzi e poi dice a Carlo)

Maresciallo: mi sembra di capire che il problema non siano i soldi… eh? Avvocato?       Ad ogni modo facciamo una cosa (rivolgendosi a Guido): torna in giornata con il tuo principale ed il suo prezziario…. e quando sarete qui, passate a chiamarmi al mio appartamento qui sotto. Controlleremo insieme il conto e se tutto coincide…. l’avvocato pagherà! Vero avvocato?

Carlo: an vederà!!!

Maresciallo: allora, a più tardi. Maresciallo Salvatore Aiello per servirla avvocato (saluto   militare).

(Guido fa un cenno di saluto a Marina ed esce con il maresciallo).

Scena 9a

Carlo:   signorina, ol tò ategiamènt al mé dà fastìde… Ma pàr che te séss dré a dàga rezù al’ operàre….

Marina: ma papà… sei ridicolo… con tutta quella sceneggiata che hai fatto e poi l’operaio ha un nome, Guido, ed è un caro ragazzo!

Carlo:   cossè??? Mé tà proebèsse de frequentà chèl lé… Al fà mìa pàrt del nóst mond…. signùr, signùr stó màl…. (platealmente)

Marina: papà, stai calmo e siediti…

Carlo:  con töt chèl che fó per óter, chèsto l’è ‘l ringrassiamént….. Per mèret mé,  tè tà frequèntet la migliùr scöla dela sità e te ‘ndèt ai còrs piö custùss…. La tò màma, la pàssa sés mìs al’ àn al “centro di salute e bellezza” zó in Centritalia e mé pàghe… e l’è mìa assé chèsto…. a gh’ó de mantègn poà i tó nóni….

(Mario il nonno e Teresa la nonna,  entrano sull’ultima frase di Carlo).

Scena 10a

Mario:  a te mantègnet chi tè???

Carlo:  töcc và mantègne!!!

Mario: ada Carlo fàm ü piasser, cönta mìa sö di bambossade, dìga ergót Teresa…

Teresa: Carlo arda che chi al làa, chi l’ì stira el fà de mangià só amò mé, la tò màma e mìa l’ Gastù magiordòm ch’el fà dóma prezènsa…

Mario:   sigür  che la me pensiù l’è mìa assé có la éta che ta ghe fét fà, sèmper in mèss a chèla zét le, có la spössa sóta l’nàss, chi spènd e i spànd e nóter dù sèmper có la bóca seràda per mìa fà sènt che ‘n s’è mìa tàt bù de parlà l’italià….

Carlo:    io ho uno status quo da mantenere,  io… futuro conte delgelso…

Teresa:  status cosè? Ma fàm mìa grignà… a ta sét pròpe ü vànesio…. Màh.. Conte          Delgelso…..

Mario:  a propóset del nòst cognòm Delgelso, ada che l’ tò nóno a l’è mìa nassìt con chèl cognòm chè, i ghe l’à dàcc dòpo, ala magiùr età, ol tò nóno al se ciamàa “Gioanì del Murù”…. Ü  dè Marina,  ta cöntero sö la stòria….

 

(Carlo visibilmente irritato).

Carlo:  papà, per piàsser fà sito e ndì de là töcc… Só dre a spetà  zét  ‘mportànt…

Teresa: póta lü…. L’ì spèta zét  ‘mportànt….. L’è mìa ol nòst pòst alùra…

Mario:  ‘ndem, ‘ndem làssel ché ól conte… (escono verso gli alloggi. Mario si ferma sulla porta richiamando l’attenzione di Carlo dicendo): Conte, Avvocato Carlo…. Del Murù!!!...

Scena 11a

(Carlo irritatissimo preme il campanello e suona).

Carlo: Gastone, Gastoneeee!!!

Gastone (trafelato): al comànde aocàt…

Carlo:   l’era ùra… va zó söbet  in curtìl e assicüress che chèl mèss cinghiàl che gh’éra ché prìma, l’àbbie mìa  ‘mpiögiàt  sö  la me Vanessa…

Gastone: söbet, sciùr aocàt (sta per uscire).

Carlo: àh… Gastone…

Gastone: se sciùr aocàt…

Carlo:  te gh’avrèsset de ciapà apuntamént col veterinàre  per i vacinassiù…

Gastone: söbet, sciùr aocàt…

                (sta per uscire)

Carlo: Gastone…

Gastone:  al comànde, sciùr aocàt…

Carlo:   te gh’avrèsset de  assicürass che la signorina Marina la frequente töcc i sò córs e la stàghe mìa ché a pèrt tep coi operàre…


Gastone: ma ‘l Guido l’è issè ü brao scèt…

Carlo: o mìa sircàt la tò opiniù….

Gastone: al me scüse, aocàt…

Carlo: tè, ta gh’et dóma de öbedè….. Ta pàghe per chèsto ma pàr èh?... “un maggiordomo di formazione anglosassone alle dipendenze del futuro conte delgelso…”


Gastone: Come lü  l’órdina   (sta per uscire).

Carlo: àh… Gastone…

Gastone: se aocàt…

Carlo:  la dövrèss rià la Contessina Champignon… ànse la gh’avrèss zemò de èss chè…… Dunque, quando la rìa…. presèntela in magna pompa e… Gastone parla italiano…

Gastone: sarà fatto… signor avvocato.

(Suona il campanello).


Carlo: che coincidènsa…. Magàre l’è própe lé…. Và, và…. Và a èt….

(Gastone esce e rientra quasi subito).

Scena 12a

Gastone: signor avvocato, la contessina Dorotea  Champignon…

(Gastone esce).

Scena 13a

(Entra la contessa,  appariscente, cappello a tesa larga, guanti neri ecc…).

Carlo:   oh… carissima contessina… i miei occhi scintillano alla vostra vista e il mio cuore sobbalza per la vostra presenza…

Contessa: caro avvocato, le vostre parole mi illanguidiscono ma… veniamo al dunque…     Perché mi avete fatta chiamare?  (concisa e leggermente seccata).

Carlo:  posso intanto offrirvi qualcosa di rifocillante? Non so, un bicchiere di qualsias…..

Contessa: no grazie, preferirei non sprecare il mio prezioso tempo….

        Carlo: allora veniamo al dunque. Mia cara contessina. ……voi ricorderete la mia richiesta per acquisire un titolo nobiliare presso la commissione che rappresentate………..  E’ passato un po’ di tempo ed io ormai  frequento l’alta società da molto.  Quindi, mi sembra  che i tempi siano maturi…..

Contessa (cadendo dalle nuvole) : ah… si… ricordo, ricordo. Ma questo comporta da parte vostra, un esborso di denaro per l’inoltro delle pratiche burocratiche ed un esame a voi e alla vostra famiglia, da parte della nostra commissione…

Carlo:  cara contessa …. Per i soldi non c’è nessun problema…. Dite la cifra ed io pagherò immediatamente…

Contessa:  bene, caro avvocato…. Diciamo ventimila subito e ventimila alla vostra   ammissione all’albo d’oro della nobiltà…

Carlo: benissimo contessa, vi stacco subito un assegno…

Contessa: ohh… gli assegni… che cosa volgare…. Poco nobile e molto plebea…

Carlo:  giusto, giusto. Contessa, mi scuso per la mia mancanza di tatto. Vi farò avere i contanti domani, al vostro indirizzo. Va bene?

Contessa: va bene, caro (adulandolo mielosamente) conte Delgelso Ah…dimenticavo….  caro avvocato… inoltrate le pratiche burocratiche, faremo un esame di ammissione qui, in casa vostra, molto presto e adesso vi devo proprio lasciare….

Carlo: vi faccio accompagnare dal maggiordomo e… contessina… i miei ossequi  (baciamano).

Contessa: grazie caro,  ma conosco la strada… au  revoire….

Scena 14a

(Carlo solo,  fantastica).

Carlo:  conte Carlo Delgelso , òohhh finalmènt, DelGelso: ól gelso, öna piànta nobìle simból dela me aristocrazia. Se…. èco cosa ghe dizeró ala comissiù. Se, a pensàga  be a gh’è ol Marchese della Rovere, che del nòm al someerèss piö nobìle del mé…. Ma ‘nfì di cöncc la rovere a l’è ól rùer, la quercia, öna piànta granda e col lègn fort fàcc per soportà pressiù e pìss fórcc…. Ma ‘l gelso, chèsta piànta generùsa e nobìle col sò sacrefèsse la ghe dà de mangià ai caaler,             i bachi…. Se.. e cosa fai i bachi? I fà la sìda, la seta, ol tessùto piö fì e sberluzét che ghe al mond, ol piö pressiùss…. Èco ól significàt de  “delgelso”.

              “Nobili della commissione, io sono l’avvocato Delgelso, di antica famiglia di commercianti di  rare sete, noi Delgelso assieme alla famiglia Polo abbiamo viaggiato per mari e per monti, da Venezia a Costantinopoli, attraverso la Cappadocia, passando le cime più impervie e innevate del Kurdistan, dell’Afghanistan fino a Samarcanda e poi più in là, attraverso deserti e steppe battute da venti gelidi fino a raggiungere il Katai, l’antica Cina, per poi poter portare in patria i segreti per la realizzazione della preziosa seta….”

              Èco, cósa ghe dizeró ala comissiù…. Òh… finalmènt….

Scena 15a

(EntraGastone).

Gastone: sciùr aocàt, gh’è chè ol maresciàl, el sciùr Guido.

Carlo:   sciùr Guido?? Chi l’operàre?? Ma che sciùr, chèl  al fà part del popolìno come tè.  Gastone, denàcc a mé ciàmel mìa sciùr…. te capìt?  E adèss fai vègn det e tè sparéss. (Gastone visibilmente risentito, trattenendosi dal ribadire, si gira e se ne  va.  Entrano il maresciallo e Guido).

Scena 16a

Maresciallo:   Maresciallo Salvatore Aiello per servirla signor avvocato (saluto militare).    Il principale di Guido si scusa, ma deve partecipare ad una cerimonia funebre proprio adesso e comunque, ha lasciato a me tutta la documentazione.  Io l’ho controllata e non ci sono errori. Quindi, lei deve pagare al signor (guarda la fattura) Mohamed Alì Mustafà € 2.500,00 IVA compresa.

Carlo: Alì cosè??? Chi l’è  chèsto ché?

Guido:  a l’è ol me principàl. L’è de orìgine nordafricàna e l’è öna bràa persuna…

Carlo: e che diplòma  ‘l gh’à?   “Conduttore cammelliere”???

Guido: veràment a l’è ingegnér elettrònico.

Maresciallo   (spazientito guarda l’orologio): senta avvocato, io devo andare. Paghi e chi s’è visto,  s’è visto…. E adesso, Maresciallo Salvatore Aiello per servirla (saluto militare ed esce).

Scena 17a

(Carlo, platealmente provato, firma e stacca un assegno e lo porge a Guido).

Carlo: chèsto chè,  a l’è per ol sò principàl...  “Alì Babà e i 40 ladroni” (alzando la voce).

Scena 18a

(Entrano Marina ed il nonno).

Marina: papà, cosa  succede? Cos’è questo alzare la voce?

Carlo:   mé chèsto chè (rivolto a Guido) öle piö èdel e ta proebésse de frequentàl (va alla porta e dice) e adèss  “apriti sesamo” e fò di pé…

(Guido sta per uscire a testa bassa).

Marina: aspetta Guido! (poi si rivolge a Carlo) E’ ora che te lo dica una volta per tutte: sono maggiorenne e tu non puoi decidere della mia vita. Se non accetti Guido, perderai anche me (esce con Guido sbattendo la porta).

(Carlo rimane a bocca aperta con gli occhi sgranati).

Scena 19a

(Entra Gastone in borghese, con la valigia).

Carlo: e té,  chi  ‘l tà ciamàt?

Gastone: nissù ‘l m’à ciamàt…. Me n’dó vià…

Carlo: mé ta proebésse de…..

Gastone:   lü al mà proebéss negót perchè mé me licènsie. Lü  ‘l m’à dìcc che fó part del popolìno e só contèt issè perché mé gh’ó öna dignità e ölerèss dìga dò paròle…

Carlo:  sö, sö Gastone, tùrna ‘ndì  rànghi…. Ognù de nóter  ‘l gh’à ü ruòlo, ognù de nóter  ‘l gh’à  de stà al  só  pòst….

Gastone: o dìcc che öleress dìga dò paròle:  ol sò papà, ‘l m’à dìcc che si originài del’isola bergamasca, söi spònde de l’Ada… poà mé só de là…. E ghe dìze ü laùr per ol sò be:  l’indàghe  ‘nde l’Ada lü el sò cà el fàghe ü bel bagn che magàre al sa schiarirà  ‘mpó  i  idèe.

                (Si rivolge a Mario) sciùr Mario, i me rispècc (ed esce).

Scena 20a

(Carlo, irritatissimo, mani dietro la schiena, occhi sgranati).

Mario: te ést cosa te provocàt, conte del murù, conte có la cràpa de lègn del murù….

FINE 1° ATTO

SECONDO ATTO

Un mese dopo.

Marina e Guido abbracciati

stanno guardando

dalla veranda il cortile.

Stessa scena del 1° atto.

Scena 1a

Marina: guarda Guido, il tuo Lòli e Vanessa sembrano proprio innamorati!

Guido:  parlemèn mìa… ol Lòli, ormài, la sà quànd ègne sö de tè, él tàca a saltà…

              Alùra gh’ó de cargàl sö in màchina e portàl con mé… sperèm che l ‘tò papà al sà rincórze mìa…

Marina: non preoccuparti, lui adesso è preso. Si sta preparando perché oggi dovrebbe arrivare una commissione di nobili per esaminare il papà ed i nonni……

              Sai,  per l’assegnazione del titolo di conte, a cui mio padre aspira tanto!

              (Marina va al divano e si siede facendo cenno a Guido di fare lo stesso).

              Ti devo confessare una cosa Guido…

Guido: (scherzoso) ada Marina,  che mé a só mìa ü prét per confessàt, magàre al tò papà ghe piazerèss… eh??? Al ghe tirerèss vià ü  problema gross!

Marina: dai non scherzare. Sai che mio padre ha dovuto per forza accettarti, altrimenti mi avrebbe persa!...

Guido:  pòta, te sét la sö önica scèta e l’amùr d’ü genitùr per i scècc l’è l’amùr piö grànd che gh’è.

Marina: ma non solo, agli occhi della gente che frequenta, sarebbe scandaloso che sua figlia fuggisse con un ragazzo della classe lavoratrice…

Guido: e dai Marina al sarà mia pròpe issé cìnico… magàre l’è dré a cambià!

Marina: cambiando? Ma scherzi? La sai l’ultima?

Guido:  no! Dìmela…

Marina: ti sta facendo passare per un luminare dell’elettronica e della fisica, in modo che l’alta società ti accetti!

Guido:  chi mé ü luminàre? Però…. Sperèm ch’ì ma ède mìa ‘n gir cól furgù del laorà con sö  scricc  “Le Piramidi. Impianti elettrici”.

Marina:  (ridendo di gusto alla battuta) sarebbe il massimo… ma ti immagini la scena?

Guido: ma… gh’éret mìa de confessàm ergòt?

Marina: ah sì…. appunto… Sai… il fatto che il papà cerchi di acquisire questo titolo nobiliare a tutti i costi e con tutti i mezzi…. non vorrei che gli si ritorcesse contro!

Guido:  in che manera?

Marina: non lo so. Ma ho il sospetto che ci sia sotto una truffa. Gastone, il nostro ex maggiordomo,  quando se ne andò,  mi disse che  dopo tanti anni al servizio della nobiltà, di non aver mai visto e neppure mai sentito parlare di questa Contessa Champignon e salutandomi, mi consigliò di stare molto attenta, per il mio bene e per quello dei nonni…

Guido:  serto che Gastone a l’è öna bràa persùna. Pecàt che ‘l s’è licensiàt e nonostànt chèsto  l’à ülit dàt l’öltem consìglio… al te ülia bé!

Marina: già… così ho preso una decisione: la mamma non c’è mai e non s’interessa, i nonni non si permetterebbero mai. Allora io,  come figlia, ho ritenuto opportuno di dover parlare con il maresciallo.

Guido: madóna mé… se  la  ‘ssà  ol  tò pader…

Marina: e cosa dovevo fare? Tra l’altro il maresciallo ha notato anche lui l’esaltazione di mio padre e mi ha detto (Marina scimmiotta il maresciallo): “Signorina Marina, noto anch’io che suo padre in cortile spesso parla a quel vostro cane capellone… sì, gli parla in italiano ma con un accento tipo…. Come si può dire…. Ah sì, tipo quel cantante,  mal  dei  primitis…”

Guido: (scoppia in una risata) Marina, te sét pròpe öna sàgoma… te gh’éret de fà l’imitàtrice…. Alùra ol tò papà al ghe pàrla col acènto ingléss ala Vanessa…          l’è piö aristocràtec…

Marina: infatti, è più aristocratico e comunque… il maresciallo mi ha promesso che indagherà, non in forma ufficiale ma come favore personale…

Scena 2a

(Entrano i nonni e la nuova cameriera Lucilla).

Lucilla  (rivolgendosi a Mario): mé sciùr Mario, só mìa stàcia assunta per vardà i càa. Mé só öna collaboràtrice domèstica e gh’ó ol contràt de còlf…

Mario: cosa ghe èntra i màchine col tò laorà… i golf  ‘nsóma…

Lucilla: colf al völ dì “collaboratrice familiare”.

Teresa:   la gh’à resù la Lucilla. Lé,  la gh’à de fà i méster e mìa ardà  i càa…

Lucilla: pó dòpo, me gh’ó  poà  pùra di bèstie.

Mario: a che i bèstie chi fà pùra i è chèle a dò gambe, mìa la Vanessa…

Lucilla: ad ogni manéra, a l’è mìa ól me laorà, sö de nò ‘n và a èt ól contràt sindacàl e dòpo….

Mario:  làssa pèrt… va bé isse… an sé rangerà  ‘n dü n’ otra manéra…

Teresa: Lucilla, va de là… va ‘nnàcc col tò laorà… te gh’ét rezù…

Lucilla: grassie sciùra Teresa. Per fortüna gh’è i dòne in chèsta cà… ‘nèh  Marina?

Marina: grande Lucilla, tieni alto l’orgoglio femminile.

              (Marina corre verso Lucilla ed  insieme con le mani  “battono il  cinque”.

               Lucilla esce,  facendo il segno “ok”  a Marina).

Scena 3a

(Guido e Teresa ridono del fatto fra di loro).

Mario:   di ölte pènse, che  ‘nvéce del Gastone ghe sarèss sèmper ülit  la Lucilla,  con töt ól rispèt per ól Gastone, ma l’éra tròp  professionàl e bù…

Marina: Lucilla è un peperino… il papà non si può permettere certi atteggiamenti che aveva  con Gastone…

Mario:   ma… sperèm…

Teresa:  Marina, a che dòpo al rìa ól veterinàre per la Vanessa. Pènsega tè.  Nóter ‘ncö  an pöl mìa möess. I rìa i nòbili….

Marina:   va bene nonna… ci pensiamo io e Guido.

Mario:    laurét  mìa ‘ncö Guido?

Guido:    no sciur Mario! Al sàbat a só a cà… In chì dé che, só drè a laorà  ‘n d’ì me bànde, ‘n döna dìtta, ma al sàbat l’è seràda…

Mario:      ‘n d’ì tò bànde? I è poà i me de pòscc, né Teresa?

Teresa:  ah se…. Là, ma passàt la nòsta züentü. Che bèi tép!  ‘n  ghe n’éra mìa tàte di palanche….. ma  ‘nséra contècc…

Mario:     eh già…. Là,   ‘n gh’éra mìa de tègn seràt la bóca per mìa fà  èt che ‘nséra mìa tàt bù de parlà l’italià….

Teresa:   ‘m  parlàa  cóme  ‘n mangiàa,  sènsa svergognàss …. Óter che conti, contesse e marchese….

Mario:   là,   n ‘sà ciamàa per nòm e suernòm e quand  n’sà presentàa tra de nóter,        an dizia mìa “mé so  ‘l conte tal dei tali”,  ma dóma  “mé so Mario del Gioanì del Murù”!

Marina:   a proposito nonno, mi avevi detto tempo fa, che m’avresti raccontato la storia della nostra famiglia, il significato del nostro cognome.

Teresa:    l’è giöst che te gh’él dìghet, Mario…

   Mario:   se, l’è riàt ól momènt de dìt la erità… l’è giöst che te sappiét,  perché l’è dóma  öna stòria de zét onèsta!

Guido:   alùra mé a stó punto,  ‘ndarèss  a fà ü gìr.  N’sé èt piö tàrde Marina.

Marina:   no, stai qui! Voglio che anche tu sappia…

Mario:   giöst Guido, sèntet zó. L’è la stória de zét normàl, tròp normàl per ól futùro conte… ma sicome la Marina la öl saè, nóter an sà sènt in doér de  ‘nformàla…

                (Guido siede e Mario riprende il discorso).

                “öna sira de tance àgn fà, zó  ‘ndé  l’isóla, ü frà l’éra dré a tornà al convènt, dopo èss stàcc a sircà sö ‘n d’ü paìs vizì… L’èra dré a pèrcor ü sentèr de campàgna in mèss a filar de piànte de gelso, quand  l’à sentìt la löciada dü scetì apéna nassìt. E issé  l’è stàcc troàt ol tò bisnóno, sóta ü murù. L’è stàcc cressìt di frà che  ll’à ciamàt Gioanì del murù!”

Marina: e come mai noi ci chiamiamo “Delgelso”?

Teresa: ada Marina, ch’él Guido all’à capìt!

Guido: se… mé pàrle bergamàsc e al só cósa l’è ól murù!

Marina: spiegatemelo allora!...

Mario: spieghéghel tè Guido, cósa l’è ól murù… tè,  che tà sét ‘nnamuràt di piànte!

Guido: ól murù in italià, l’sà ciàma “morone” o “più comunemente,  gelso”!  E……

             (Guido interrotto da Teresa)

Teresa:   te vèst Mario… murù, morone, compàgn de l’óter de al ristorànt,  quànd ó dìcc al càmerier “mi porti il menone” e té “sa dìss menù” pó te mé ùzàt dré… te set pròpe ü crapù… menù l’è bergamàsc,  menone l’è in italià cóme murù e morone….

Marina:  (ridendo divertita) no nonna, menù è la parola giusta… è francese… Ma vai avanti Guido…

Guido:    sere dré a dì che ól murù al fà di fröcc i mùre. Ma l’è mìa per chèsto chel ‘sà ciàma murù o morone, ma per la paróla latìna “moro o celsus” chè ‘l völ dì “alto”, öna piànta grànda ‘nsóma e ‘nfìna ai àgn sinquànta, chèsta piànta, a l’è stàcia ü di principài guadàgn per l’Italia del Nord, mìa per i fröcc ma per la sìda, “la seta”.

Marina:     cosa c’entra un albero con la seta!

Guido:    mìa öna piànta qualsìasi, Marina, ma… “il gelso c’entra con la seta,  perché le sue foglie vengono mangiate dai bachi e questi ultimi le trasformano in filamenti con cui costruiscono il bozzolo, dove si chiudono per poi diventare crisalidi, farfalle e volare via… il  bozzolo filato diventerà seta!”

Marina:    adesso capisco… Ma come mai Guido, sai tutte queste cose sui bachi da seta?

Guido:   i me nóni i éra paizà e i cültiassiù alùra i era töte stèsse… murù per dàga de mangià ai caàler chi faà la galèta, cioè il  bozzolo…

Mario:      per riprènt la stória, ól tò bisnóno, l’à  ‘mparàt i tèniche de l’aleàment di caàler di frà.

Marina:    cosa sono i “caàler”???

Mario:    i caàler i è, i “bachi da seta” Marina e gh’ó de ringràssiai. Grassie a lùr, mé mangiae… alùra (riprendendo il racconto)  ‘nséra dré a dì che ‘l tò bisnóno al ragiungimént de la magiùr età, l’à ülit lassà ol convènt, al gh’éra mìa la vocassiù de dientà ü frà.    Ma lùr, i frà, i gh’à fàcc ü regàl de congédo.

                I gh’éra de dàga ü cognòm a stó zùen…   I à fàcc öna riuniù e i à decidìd, sicóme  ill’éra sémper ciamàt Gioanì del Murù, de trasformà “del murù” in italià. Issè con töcc i permèss comunài de alùra, i à registràt al’anàgrafe ol nòst prìm antenàt col cognòm “Delgelso” töt tacàt,  Giovanni  Delgelso!

Marina:   adesso è tutto chiaro! “Delgelso” perché è stato trovato abbandonato sotto il gelso…

Teresa:  própe issè, óter che “Conte Delgelso”, ü trovàtello lassàt l’é d’öna màma disperàda che la gh’éra mìa de sfamàl….

Marina:    non è una ragione per abbandonare i bambini…

Teresa:   alùra l’éra issé. Ma probàbilmént chèla màma le, la  sséra che de lè i passàa i frà e magàre l’éra scondìda per vèd,  per assicüràss che i frà i troèss ól sö scetì.

Marina:    ma poi, cosa ha fatto il bisnonno?

Mario:     l’à sèmper laoràt in del’aleàment di caàler e ‘ndèla cultiassiù di murù, prima sóta padrù e dòpo l’à compràt  ‘mpó de tèra e l’è ‘ndàcc ‘innàcc de per lü, al m’à ‘nsegnàt poà mé… Ma dòpo ‘mpó de tép i cultiassiù i è cambiàde e só restàt sènsa mestér… Alùra gh’ó üt de ‘ndà a laorà in ferriera a Milà!

(Suona il campanello. Esce Lucilla).

Lucilla: ‘ndó a èt mé chi gh’è…

Scena 4a

Teresa: i è lùr… i è lùr…. (eccitata).

Mario: i è lùr chi?

Teresa: i nobili, sicüramènt…

Lucilla: gh’è öna sciùra töta    ‘ncàpeleta….

Teresa: (chiama Carlo) Carlo, Carlo…

Scena 5a

(Carlo entra in ghingheri).

Teresa: Carlo, gh’è la comissiù!

Carlo: òh… méno màl (va alla veranda e dice) arrivo subito contessa!

           (rientrando)  ma… l’è de perlé???...

Lucilla: a mé la me pàr öna sciùra àpena… ‘ndó a ricéela?

Carlo: no, pèr l’amùr del cél… la ricée mé…

Teresa:  Marina, Guido, óter ‘ndì zó chel rierà ól veterinàre.  ‘Ndì fò dela pórta de servèsse…

Carlo:  e té Lucilla, và de là e fàss mìa èt pèr nissü mótiv e…. cànta mìa!

Lucilla:  lì stàghe chièt… a stó de là e ghe promète che cànte mia “bandiera rossa”.

Carlo: per l’amùr del cél…. ölet rüinàm?

(Lucilla, Guido e Marina escono).

Scena 6a

Carlo:    màma, papà, parlì ól mèno pussìbel càpit? Dóma si và fà di domànde e “in italiano”!

(Carlo esce).

Scena 7a

(I nonni seduti impalati e tesissimi).

Teresa: Mario…

Mario: ssssss…. fà ssìto… an gh’à mìa de dervè la bóca…

Teresa: a l’è mìa giösta…. Chi  n’sèi nóter?

Mario: an sé i “signori Delgelso”.

Teresa: à só stöfa de chèsta fàrsa…

Mario: àe… dàga amò öna posibilità, al ghe tègn issè tànt  a stó titól…

Teresa: cósa sfà mìa pèr i scècc…

Scena 8a

(Carlo rientra con la contessina Champignon).

Carlo: prego, accomodatevi contessina…

(I genitori seduti, pietrificati con occhi sgranati immobili).

Contessa: i nobili della commissione esaminatrice, hanno delegato a me                   quest’ incombenza.

                      (mostra a Carlo fugacemente un foglio)

                      Ecco  il foglio di delega. Se volete leggere!...

Carlo: figuratevi contessina, per voi la mia più grande fiducia…

(La contessa nota Mario e Teresa)

Contessa: e loro? Cosa sono? Delle statue di cera?

Carlo: veramente loro… sarebbero i miei genitori!

Contessa: ah, sono vivi?!?

Carlo: Ve li presento… papà, mamma, la contessina Dorotea  Champignon…

(I genitori si guardano imbarazzati.

 La nobile porge loro la mano da baciare.

 Loro, a turno,  la stringono goffamente fra l’indice ed il pollice.

 La contessa schifata si allontana da loro, platealmente).

Contessa: dunque avvocato, cominciamo questo esame. Non ho molto tempo da perdere!

Carlo:  prego, accomodiamoci…

            (occhiatacce ai genitori per la mancanza di prima. La risposta del padre in mimica – strabuzza gli occhi e gonfia le guance come per dire “acqua in bocca”).

Contessa:  cominciamo con un po’ di storia della vostra famiglia… la vostra discendenza,   per esempio.  Il vostro cognome, da cosa deriva?

Carlo: deriva da…

(Carlo è interrotto dalla contessa).

Contessa: no, sentiamo vostro padre…

(Carlo imbarazzato, guarda il padre di traverso. Mario, prende coraggio e risponde).

Mario:    il nostro cognome è una pianta che ci serviva da mangiare ai caàler, sai sulle tàole…

Contessa: come? Spiegatevi meglio…

(Carlo interviene. Cerca di porre rimedio e comincia ad improvvisare).

Carlo: voleva dire…. dei “cavalieri  della  tavola  rotonda”  si, si, si…

Teresa: mìca vèro, ada Carlo che le tàole erano stréce e lùnghe…

Mario: Giusto! Erano duecento per settanta ghei!

Contessa: ma come? Duecentosettanta cavalieri gay? Cos’era un “Gay Pride”   medioevale???

           Carlo: no, no… i ghei erano un’antica moneta e questi cavalieri li giocavano ai dadi su queste tavole… Sì, sì in duecento contro settanta… sì, sì un antico gioco… regole strane.

Contessa: interessante… raccontate, raccontate signor? (riferendosi a Mario).

Mario: Mario, Mario del Gioanì del Murù!

Carlo: (colpo di tosse) voleva dire del “Moro”… Sì, sì… fin dal “Moro di Venezia” la nostra famiglia importava sete rare e gelsi per l’allevamento dei bachi da seta. Tutto questo con l’aiuto e la scorta dei duecentosettanta cavalieri…

Contessa: e così,  la vostra famiglia è pioniera nell’importazione dei gelsi dal Catai?        La Cina!

Mario: non c’è proprio da catai in cìma, adóma le foglie da dare ai cavalieri söla tàola rotonda o mèi söla tàola strécia e lùnga…

Carlo: sì, giusto papà! Non solo dal Catai, l’antica Cina, ma anche da altri posti e a volte era tradizione fare ai cavalieri corone con le foglie di gelso…

Contessa:  mi convinco sempre di più che questi cavalieri fossero gay… Poi con queste  corone in capo… Ma che razza di lingua parlano i vostri genitori?

Carlo:     catalano! Si…. Sapete… il passato in Barcellona per via dei nostri commerci… a loro piace la Catalogna…

Teresa:   eh, contessa, la catalògna è un po’ amaròta ma coi uòvi è buona…

Contessa:   ma cosa dite? Non perdiamo tempo… allora riprendiamo…

                   Dunque… importavate le tecniche di coltivazione del gelso, la  pulizia e la potatura degli alberi…

Mario:       pòta sé…. bisogna tagliare i rubini che véngono sù in bànda al murù. Ah, i rubini impèstano tutto…

Carlo:      sì, sì, mio padre vuole precisare che la nostra famiglia, comprendeva anche intagliatori di rubini e di altre pietre preziose!

Contessa: interessante… e che tecnica di taglio usavano i vostri artigiani con i rubini?

Mario: se sono piccoli col pighezzotto e se sono grandi con la ràsga!

Contessa: non capisco! Cosa sono questi strumenti?

Carlo: antichi arnesi da intagliatori di pietre, di rubini soprattutto…

Mario: e così, tagliàti sù i rubini, al morone ci rimanevano le foglie belle grosse da dare ai cavalieri sulla tavola…

Contessa: per fare le corone da porre sul capo…

Mario: no, no per mangiare!

Contessa: questi cavalieri erano molto strani: prima si fanno le corone e poi se le mangiano… màh!   E… dite, signor Mario,  questi cavalieri,  le foglie di gelso le mangiavano in insalata?

Teresa:      no, no, non le consàvano giù… le mangiàvano così, sulla tavola…

Mario: e i rubini li davano ai cünìni…

Carlo:  sì, sì giusto! Davano dei rubini ai “Cunini”, antica tribù del Kurdistan!

                    I Cunini….. sì, sì, per pagare appunto una tassa di passaggio sul loro territorio…   era pieno di imprevisti il passaggio in Kurdistan!

Teresa: l’è mìa stàcc in co de stàn… ma ‘mpó de àgn fà…. Nèh Mario?

Mario: cosa dici Carlo? Ci saranno passati almeno una quarantina di anni!

Contessa: ma non si parlava di sei, settecento anni fa?

Teresa: cosa la dice contessa? Sarà quaranta o cinquanta àgn fà!

 (Mario comincia una concitata discussione con Teresa, dimenticandosi della contessa e di Carlo, il quale sente di avere ormai perso la possibilità di acquisire il titolo di conte:  espressione di sconfitta e rassegnazione sul volto di Carlo).

Mario: al gh’éra sìc o sés  àgn ól Carlo, ma regórde Teresa…

Teresa: se l’è lé che mà lassàt caàler e murù e ta set  ‘ndàcc a laorà in feriéra a Milà!

Mario: se, só  ‘ndàcc a laorà a Milà ma i caàler mi à tegnìcc amò  ‘mpó de tép… egnìe a cà  del laorà e i cürae amò…

Teresa: se, à pensàga bé, al comincià  à  ‘ndà a scöla ól Carlo…

(La contessa sempre più scandalizzata).

Mario: e forse, l’indaà zemò   ‘ndì süperiùr…

Teresa: ma se al portàa i bràghe cörte e scussàl nìgher, i laàe mé i só vestìcc e mà regórde  che  ‘n gh’ éra  amò öna quàc  caàler…

Mario: ada Teresa che  ‘l ciapà la corièra  pèr  ‘ndà a Bèrghem a scöla ól Carlo e nóter an gh’éra amò i caàler…

Teresa: te dìze che  ‘l gh’éra i bràghe cörte, crapù!

Mario: perché? spöl mìa ciapàa la corièra coi bràghe cörte? La proèbess la lège? Te dìze che l’éra ai süperiùr e nóter an gh’éra amò i caàler!

Teresa: se  te ‘ndét  ‘nàcc amò ‘mpó e te ardét zó dela finèstra,  ti edère zó in curtìl i tò   caàler!

Mario: va be, bàsta! öna ölta per ü,  te gh’ét  sèmper rezù té…

Contessa: basta, basta!! Ne ho sentite abbastanza. Per oggi basta… Avvocato mi sembra di aver capito che la vostra famiglia abbia un passato molto dubbioso! Vi farò sapere qualcosa al più presto e adesso me ne vado! Arrivederci!

(Entra il maresciallo senza bussare).

Maresciallo: ma dove pensa di andare signorina?

(La contessa cambia totalmente modo di fare).

Contessa: ho finito con l’avvocato e me ne stavo andando, vero avvocato? Mi faccia avere il suo onorario al più presto!

Maresciallo:   signorina Marisa Capitoni, in arte Contessa Champignon, nota truffatrice d’alto borgo… appena giunta in Bergamo è già all’opera… una vecchia conoscenza dell’aristocrazia di parecchie città d’Italia…

(La contessa imperscrutabile e professionale).

Contessa: maresciallo, lei si sbaglia…. E, ad ogni modo, ho diritto ad una telefonata al mio legale!

Maresciallo: questo lo faremo in caserma, la prego di seguirmi. Signori, scusatemi se sono entrato senza preavviso, ma ho dovuto sorprendere la malfattrice…

           Signor avvocato, ringrazi sua figlia per questo e lei come cittadino, sia meno  ingenuo e un po’ più coi piedi per terra, arrivederci. (Esce).

Scena 9°

Carlo: màma, papà stó màl! A gh’ó  ól cör in gòla, madóna Signor, ma pàr de mör

(I genitori si preoccupano e si prodigano per il figlio).

Scena 10°

(Entrano Marina, Guido ed il veterinario).

Carlo: gh’è zemò riàt ol dutur? Che velocità…

(Platealmente quasi moribondo).

Veterinario: ebbene signori, è successo!

Teresa: se gh’è sücedìt amò?

(Il veterinario indicando Marina e Guido).

Veterinario: la creatura è incinta del …………

(Tutti, tranne Carlo che rimane dolorante seduto).

Mario e Teresa: cósa i fàcc scècc, ma perché Marina… te gh’éret mìa…. e tè Guido?

(Marina interrompe tutti).

Marina: ma cosa avete capito? Vanessa è incinta del Loli, il cane di Guido…

(Carlo scatta in piedi coma una molla e va verso il veterinario).

Carlo: lü, l’sà  mìa chèl che  ‘l  dìss. Pöl mìa èss, al sé sbàglia sicüràmént!

Veterinario: no, no l’ecografia (mostrando una lastra) la dìss quàter cagnì, quàter bèi méticci…

Carlo: l’è ìra Marina?

Marina: sì,  papa!

Carlo: chèsto l’è tròp… tròp…

(Carlo esce disperatamente dalla scena gridando).

Carlo: Vanessa, Vanessa….

FINE 2° ATTO

TERZO ATTO

Alcuni mesi dopo.

Stessa scena del 1° e del  2° atto.

Scena 1°

(La marchesa Ofelia e Carlo entrano dallo studio nel solito salone).

Ofelia grazie avvocato per la vostra consulenza. Vi farò avere al più presto quel che vi spetta!

Carlo:    ma figuratevi marchesa! Prima è l’onore di avervi servita e poi penseremo alle bazzecole… al  vil  denaro come si suol dire…

(La marchesa va verso la veranda meravigliata).

Ofelia: ma che splendida vista avvocato… la più bella panoramica della città!

Carlo:    grazie marchesa. Sono molto onorato del vostro apprezzamento per la mia umile dimora.

(Ofelia, guardando di sotto nota i cagnolini).

Ofelia: sono vostri quei quattro magnifici cagnolini?

(Carlo a queste parole, improvvisa… traendo vantaggio dalla situazione).

Carlo: proprio così marchesa… proprio così…

Ofelia: belli e … di che razza sono?

Carlo:  mah… diciamo un mio esperimento! Volevo migliorare la razza del levriero afgano, mischiando il sangue con un … beh…. diciamo una specie di lupetto orobico… sì, sì!  Proprio così…

Ofelia: lupetto orobico (pensa e poi risponde) mai sentito?!?

Carlo:  (inventando) eh… infatti! Si era estinto sulle nostre Prealpi. Si era portato più a nord, sulle montagne svizzere… probabilmente per via dell’innalzamento delle temperature… sapete per via “dei gas serra”. Ma io, col mio modesto aiuto, ho contribuito a ristabilire questa specie nel suo habitat originale ed in seguito, ho fatto appunto, l’esperimento di mischiare le razze di questi due cani di montagna con i risultati che vedete…

Ofelia: quello che avete fatto avvocato, è degno di essere scritto negli “Annali”. È un’impresa nobile!

Carlo:  grazie marchesa, troppo buona! Sapete, gli inglesi si vantano dei loro levrieri afgani… noi ci vanteremo ancora di più dei nostri levrieri bergamaschi.

             (Cambia atteggiamento teatralmente amareggiato).

              Per quanto riguarda la nobiltà, è solo nei miei gesti, nel mio essere, perché non ho nessun titolo in questione.

(Rumori di cose che cadono).

Scena 2°

(Entrano Teresa, Mario e Lucilla).

Teresa: madóna me Mario, te sét sèmper chel tàmbor… stà atènt…

Mario: mé saró ü tàmbor, ma óter dò pöderèsset dam öna mà…. No?

Teresa: fó comè, se gh’ó  in mà i chicherì del café?

Mario: te se fét dà öna mà dela Lucilla!

Lucilla: l’à fàcc töt lü sciùr Mario, l’éra assé dìmel!

Mario: gh’è sèmper bisògn de dìtei i làur?

Lucilla: mé eségue i ùrdegn. Se lü al m’à dìcc negót, al m’à dàcc nissün ùrden e pó dòpo sciùr Mario, al fàghe ól sò mestér…

Mario: e che mestér sàressel?

Lucilla: ól pensiunàt!

Mario:  ‘nsóma, öna ölta per ü, i gh’à sèmper resù i dóne!

(Si accorgono di Carlo e Ofelia e si imbarazzano).

Lucilla: scusatemi signori… ma se non servo qui, ritornerei alle mie incombenze!

Teresa: sì, sì Lucilla… vai dalle tue incombènse!

(Lucilla fa un inchino ed esce).

Scena 3°

Carlo: papà, mamma, vi presento la marchesa Ofelia.

Ofelia: (sinceramente divertita)  molto piacere signori (stringendo calorosamente le     mani).

     Teresa:    piacere nostro! Ci scusiamo sà marchesa… ma ‘l Mario oggi è un po’ sterlucco… cià la cràpa nelle neole….

Mario:     come un po’ sterlucco? Mi sono intrompicato nel basello e sono borlato per terra.

Teresa:     col baslottino dei ciaccolati… a proposito marchesa, la favorisce un caffè?

Ofelia:      ma certamente, grazie!

Teresa:     ce lo dò subito!

Carlo:       stavo mostrando alla marchesa, i miei levrieri bergamaschi…

Ofelia:      sì, quegli splendidi cagnolini sono frutto di un incrocio ben avvenuto!

Mario:      dizèm che gli si è scortàto un po’ il pelo e póa il nàso, e pó dòpo sono un po’ più simpatichi dela sò màma…

(Teresa porge la tazzina ad Ofelia)

Ofelia:     e tutto grazie a questo lupetto orobico… Ma ve préghe, parlì ól bergamàsc che ndé l’ólta società oramai sél pàrla piö  e ‘n gìro sa sènt de töt fò  che’l  nòst bèl diàlet .

(Teresa e Mario rimangono meravigliati dalla marchesa che parla il dialetto).

Teresa:   òh… meno màl, grassie marchesa. L’éra ùra… ma la àrde che ól lupetto orobico a l’è ól Lòli, ü bèl birbànt… ma simpàtec…

Ofelia:    quindi, Lòli questo è il nome del padre, al gh’avrà ól pedigree?

Mario:     ahé… al’inésse someàa de se, chel gh’èss i grìi ‘n di pé, perché la ést la malparada… ma dòpo me là perdonàt…

Ofelia:     e cosa gh’éra de perdonà? A l’è stàcc ön esperimént del’aocàt  (Carlo in un angolo imbarazzato) …ll’à riportàt de chè di Alpi, sicóme  l’éra  ‘ndàcc in Svìsera per còlpa di  “Gas Serra”…

Teresa:    chi? Ól Lòli l’è ‘ndàcc in Svìsera? La sènte marchésa, le la ma pàr öna persùna ala bùna e alùra öle dìga la erità…

Ofelia:     dizìm, dizìm… va scòlte…

Teresa:    ól gas serra, ghe l’à  ‘ndél cervèl l’aocàt e lü al völ fà crét a óter nòbili che lü l’è de ché, lü l’è de là, chel fà sö, chel fà zó… töt per atirà i óste atensiù, perché al volerèss fà pàrt del vòst mond…

Mario:    sìgür, l’esèmpe l’è chèl pàre di chi quàter cagnì… l’è ü bèl bastàrdì, ü meticio come sdìss adèss, e l’aocàt a l’è scèt de paizà. Se, mìa sciòr ma ònescc e lauràdùr…

Ofelia:     aocàt chèsto al ve fà mìa unùr…

Carlo:       marchesa scùzim… ma i me genitùr  i ssà mìa chèl chi dìss… neh màma e papà?

Ofelia:    aocàt, gh’avrèssev de èss urgugliùss di vòscc genitùr e gh’avrèssev de èss fiéro de èss ön’òtimo aocàt. Ma lassì pèrt i finsiù… Pensì che èga ü tìtolo nobiliàr al rènde la zét migliùr? Ól nóst a l’è ü mond de zét che la conòss mìa ól sacrefésse e öna grand pàrt de la nóbiltà e i è persùne scóntede, infèlici. Restì ün òtimo aocàt  e  ringrassì  i vöscc genitùr chi v’à ötat a dientàl…

(Carlo fingendo pentimento): grassie, grassie marchesa… i vòste pàrole i m’à inlüminàt (platealmente)  Quanta meschinità ha regnato in me!

Ofelia: e adèss, càri i me sciùr, al s’è fàcc tàrde… Arrivederci  e i me omàgi…

(sta avviandosi all’uscita, si gira e dice):  ah avvocato, dimenticavo…

Carlo: sì marchesa…

Ofelia: se l’è possìbel, de chi quàter cagnì, ‘nnà ölerèss ü póa mé…

Carlo: ma sertàment, sertàment, cara marchesa (salamelecchi)…

(Ofelia esce)

Scena 4°

(Carlo, baldanzoso,  si rivolge ai genitori).

Carlo:         che signora, che signora, bùna de ‘ntüe töte i capàcità di persùne, póa se i è mìa nòbili…. (esaltato) io, ottimo avvocato, un superbo professionista, un principe del foro, che donna, che donna… Mè, Carlo Avvocato Delgelso, só fàcc de per mé, óter che nóbiltà, duchi, conti, marchesi, che i nàss cól titól  e magàre i è bù gnàa de lèss e scrìv…

Mario:           de che pölpet al ve la prèdica, nèh Teresa?

Teresa:        ma pàr Carlo che a sighetà a ciapà cantù, te séss dré a ‘ndrissàss zó  ‘mpó…   sperèm… al sarèss ùra…

Carlo:           eh, càri i me genitùr, l’è che ün  òm col tép al marüda…

Scena 5°

(Entra Lucilla).

Lucilla:  sciùr aocàt, a gh’è la sò moér al telèfono (porge un portatile a Carlo).

Carlo:    dam sà… eh Lucilla, mé só fàcc dal negót… té  ‘nvéce, te sét restàda negót (ride della battuta).

Lucilla: i so pèrle de sàgessa, i ma stüpéss ogni dé de piö (sarcastica, ironica. Esce).

Scena 6°

        Carlo:   pronto cara, se, se töt be…. Ah! Te gh’avrèsset de fermàss amó ü mizèt? Per cossé ? ah... i «massaggi alle alghe» se… àh  per la cellulite… E quàt te tirerèsset zó del cönt corènt? Sìmmela euro?? I và ‘ndóe a töle chi alghe le?…..  Ma se dài, gh’è mìa problèmi… L’importànt chi te fàghe bé i masàgi ai alghe…… Stà  le, stà le pür. Ciao, nèh (coprendo la cornetta con la mano) baci, baci, baci…

                

                      Lucilla, Lucilla, con töt chèl che la pàghe la gh’avrèss de ùlà (Lucilla entra mentre Carlo sta finendo la frase).

Scena 7°

Lucilla:    al vàrde aocàt che l’ó sentìt.  Chel che l’mà paga a l’è dóma ól mìnimo sindàcal e l’è talmènt póc che l’ghe rierèss gnàa  ‘mpissà i mutùr al’aeroplàno… óter che ùlà…

Carlo:      ööh… che càraterì… sö schersàe Lucilla. Te capésset mìa ol me “alto senso dell’umorismo”… tòh ól telèfono!

(Lucilla esce).

Scena 8°

 Teresa:  alùra la tò dóna, la sciùra Gisella, la sa fermerà amò ü mìs al’istituto de salute e  bellessa…

Carlo:     se, se poerìna… la gh’à bisògn… se se, la gh’à de fà di masàgi ai alghe per la cellulite…

Teresa:   poerìna (ironica) ma e quàse de löcia. Chissà che màl i masàgi ai alghe… nèh Carlo?

Carlo       (non capendo l’ironia della madre): è già, poerìna, póera dóna…

Mario:     te saré ön aocàt, ma in sèrti laùr te sét pròpe ü tàmbor… D’ótra bànda, te gh’ét de ringrassiàla la tò dóna. L’è la scèta del migliùr aocàt de Bèrghem e se gh’éra mìa ól tò suocèro, coi bròcole che te gh’éret ü stöde  isse inviàt…

Teresa:    pròpe isse Carlo. Làssela là amò ü mizèt la Gisella, ànche dü se la öl…

(Carlo toccato nell’intimo è risentito).

Carlo:     a gh’ì rezù… ma mé, ghe öle be a Gisella e le,  là s’è ‘namùrada de mé e mìa ól sò pàder, ànche se lü dòpo al m’à ötat. Al m’à lassàt ol só stöde…

Mario:     se, al s’é ritiràt e al t’à lassàt ól sò stöde e la sò clientéla. Ta dó mèret che te se stàcc bù de mantègnela, la clientéla, ànse, de ‘ngrandéla... e alùra, öna ölta per tóte… làssa pèrd  chi ambissiù de nobiltà che te gh’ét.

Teresa:   al g’à rezù ól papà. Ma pàr che te gh’ét  zemò  üt di lessiù… per esèmpe chèla la de la comissiù, la contessina Champignon, se l’intérve mìa ól maresciàl, la tà portàa vià di sólcc…

Carlo:    cossè?? Portàm vià di sólcc a mé? Chel de là, se ól maresciàl,  al ma te mìa ‘ndre, al só mìa cóssa ghe fàe mé ala contèssa… óter che portàm vià i sólcc…

(Suona il campanello).

Scena 9°

(Entra Lucilla).

Lucilla:  ‘ndó mé a èt … co l’aeroplàno…. A gh’è che ól maresciàl, aocàt!!

Carlo: fàl vègn dét….

Lucilla: prego, maresciàl, al sà còmode, sua maestà la riceve… (ironica).

Maresciallo: cara Lucilla, sempre simpatica ed affascinante…

Lucilla: e lü maresciàl, sèmper gentìle e simpàtec…

Maresciallo: oh… che lusinga cara Lucilla, che lusinga…

Lucilla: de cossè maresciàl, a l’è la erità, mìa come sèrta zét…

Carlo (interrompendo): quando i finìt coi preliminàri, dizìghel….. che nóter an s’è ritìra     ‘ndì nóste stànse…

(Lucilla esce).

Scena 10°

Maresciallo: Maresciallo Salvatore Aiello per servirla (solito saluto militare) avvocato….   Ma per un momento,  mi sono perso negli occhi di Lucilla!

Teresa:       e maresciallo… gli sberlugiàvano così tànto, che gh’éra quàsi da mèttere gli ogiài del sole…

Maresciallo:   scusate, ma non è per questo che sono qui, ma per darvi una bella notizia,   i soldi che la contessina… (interrotto da Carlo che non vuole che i genitori sentano).

Carlo:             oh… la contessa Ofelia.. sì, sì…. Mi deve dei soldi….

Maresciallo:   Ofelia? Ofelia Carrè mi sembra sia una marchesa! Io parlavo della Marisa Capitoni, in arte contessina Champignon, la quale ha restituito i ventimila euro che gli aveva estorto con l’inganno…

Mario:          se l‘ me tègn mìa ‘ndré ól maresciàl, ghe fó èt mé ala contèssa, óter che portàm vià i sólcc (fra se ed il pubblico).

Maresciallo:     come scusi?

Mario: negót, negót…. Fantasticàe de pèr mé…

Maresciallo:   ha restituito i soldi e sono in questa busta e mi ha raccomandato di darvi questo biglietto.

Carlo:    legga pure maresciallo… legga, legga!

(Il maresciallo apre la busta, dà  un’occhiata, deglutisce, sgrana gli occhi e legge).

Maresciallo: se proprio devo signor avvocato… ambasciator non porta pena!

Carlo: deve, deve! Legga pure…

Maresciallo: “Caro conte Delgelso cioè caro avvocato… uno (colpo di tosse) uno  zoticone come lei, meriterebbe di rimanere in mutande.  Ma almeno  non coinvolga, in questi  intrighi, la sua famiglia.

                         Firmato la contessa Dorotea Champignon”.

(Carlo strabuzza gli occhi per la rabbia, rivolto verso il pubblico con le mani dietro la schiena).

Carlo:    tutto qui, maresciallo?

Maresciallo: tutto qui! Ma,  sono contento che abbia riavuto i suoi soldi (avviandosi verso la porta).

                      Signor avvocato, signori, Maresciallo Salvatore Aiello per servirvi (saluto militare) i miei rispetti e stia in campana avvocato (esce).

Scena 11°

Teresa: per fürtüna te gh’éret dàcc negót a la contèssa e magàre te gh’éret de dàghen   amò…

Carlo:  se…. amò vintémela quàndo dientàe conte (platealmente amareggiato).

Mario:   i è sólcc tò, ti é guadagnàcc té… però làssega dì che a bötai vià isse a l’è pròpe ü   pecàt!!!

Carlo:   se… gh’i rezù… chèla zét le , i mèrita negót e per mé, ól capìtól  dela nobiltà a l’è seràt!!! Pùah… i nòbili, chèsta mànega de inètti paràssiti!!

Teresa:  meno màl! Ma però, fà mìa de töta l’èrba ü fassì (poi cambia discorso).

               Carlo, se regórde che stassìra al gh’à de égn che ól papà del Guido?

Carlo:   ma regórde, per conòssess (pensa un attimo e poi dice) Ma… se ól Guido a l’è ün operàre, chissà ól sò pàder cossa l’ sarà… ü sèrvo dela gleba (ride divertito dalla propria battuta).

Teresa:  mòchela docà…

Carlo:   màma, schersàe… dai…

Teresa: Mario,  ndèm che n’và de là in cüzina, che te me de öna mà có la séna…

Carlo:    a gh’è la Lucilla per la séna!

Teresa:   an gh’à dàcc ü pér de üre de permèss, l’è stàcia  ‘nvitàda a séna dal maresciàl e dòpo töt, ól ròst  óle fàl mé e té Mario, dàm öna mà a pelà i patàte…

Carlo:     ü per de üre de permèss? E chi  l’pàga?

Teresa e Mario (in coro): téee!!!  (escono).

Scena 12°

(Traendo vantaggio dalla nuova situazione, Carlo pensa e poi chiama la cameriera).

Carlo: Lucilla, Lucilla!

Lucilla:  al comànde aocàt…

Carlo:     te sàret rendìda cönt dela me magnànimità  ‘ndél cóncedet ól permèss… no, no, no, làssa pérd i ringràssiaméncc, al fó col cör…

Lucilla:    veramènt, al fà töt lü aocàt, mè ó gnemò dìcc negót!

Carlo:    va bé, va bé… però óleress ü tò parere. Ma te gh’é de èss ól màssem dela sincèrità: cóssa pènset de mé…. cóme só mé ai öcc dela zét normàl, perché óleress miglioràss…

Lucilla:    gh’ó  pròpe de èss sincèra?

Carlo:       sincèra…

Lucilla:     totalmént?

Carlo:       se!

Lucilla:     e se al sà ofènd  el m’à  licènsia?

Carlo:       preòccupess mìa… nissü  licensiàment,  paròla  dell’avvocato Delgelso!

Lucilla:   va bé… Lü  l’è arogànt, prepotènt, vanèsio e ànche  ‘n pó gnorànt. Ma l’è söla via del miglioràment, perché di ölte  l’è póa  spiritùss…

Carlo:     bàsta  isse!  ‘ncö  nn’ó sentìde assé. Gràssie per l’öltem complimént…. adèss ‘ndó de là (Esce. Lucilla fa spallucce, sparecchia  il tavolo dalle tazzine ed  entrano Marina e Guido).

Scena 13°

Marina: ecco qui la nostra Lucilla, sempre indaffarata…

Lucilla: se l’à pensèss isse ànche ól tó papà Marina… ma ól fàto l’è che gh’ ó  frèssa…     “ho un  invito  a  cena!”.

Guido: ohéla…. e chì  l’sarèss ól fürtünàt?

Lucilla: ól maresciàl!

Marina: ma non è un po’ troppo grande per te?

Lucilla: a l’ è dóma ün amìs… mé só despermé, lü  le desperlü… an màngia ergót  ‘nsèma e dòpo an và a teàter, öna passiù che  n’ gh’à  töcc dù e dópo bàsta… ognü a cà sò!

Guido: al sarà! Ma  ‘ntàt al venìa sö di scàle con d’ü màss de fiùr in mà…

(Lucilla meravigliata e lusingata).

Lucilla:    a se? bé lü a l’è ü galantòm el l’mà fà sènt importànt ànche se fó la cameriéra… Però adèss scüzim ma gh’ó de  ‘ndà (esce).

Guido e Marina: ciao, Lucilla!  Divertiti….

Scena 14°

(Entra Carlo).

Carlo:    m’éra parìt de sènt di rumùr… meno màl si riàcc, l’éra ùra…

Marina:  veramente saremmo in anticipo: difatti il papà di Guido arriverà più tardi!

Guido:    se, sciùr Carlo, ól me papà l’è dré a fà ü laurà importànt … magàre l‘avrà apéna finìt…. Ü laurà importànt … ma de routine…

Carlo:     chissà che laurà al sarà dré a fà??? Èh??? Al sarà dré a taià zó i séze in quàc giardì, opür a mèt zó i sanitàre in quàc bàgn!

Marina:    tu papà non sai il mestiere che svolge il signor Edoardo, come ti permetti??!!

Carlo:      schersàe Marina, schersàe (risata).

(Guido per cambiare discorso).

Guido:    e dai Marina, l’i schersàa… sö…. Sciùr Carlo l’à ést cóme i è dientàcc bèi i cagnì dela Vanessa?

Carlo:      i è talmènt bèi che a comincià stàssìra a dì che i è bröcc e fené  ‘ndóma matìna  l’è mìa assé… i è quàter cinghiài cóme ól tò cà!

Guido:   al parerèss chi piàze  ‘nvéce. Prìma, zó al bar in piassèta, ó èst la marchesa Ofelia e l’à dìcc che nnà òlerèss ü póa lé!

Carlo:     cóme fét té a conòss la marchesa Ofelia? Te gh’ét cambiàt öna quàc lampàdine in cà só?

Guido:    no! L’éra amìza tànt dela me póera màma, öna amìza de faméa e quando la me màma l’è mancàda, la marchesa la gh’è stacià izì tànt…

Carlo:     eh certo… i nòbili i se afessiùna ala servitü…

Marina:   papà, sei meschino e privo di tatto!

Guido      (risentito e offeso): al sènte aocàt, mé l’só mìa cóssa l’ghé pàssa per ól có… l’ó gnemò capìt.  ‘Nfìna adèss l’ó  rispetàt, ma töt al gh’à ü lìmite. Marina scüzem (si rivolge di nuovo a Carlo) Olerèss regordàga che, con töt ól rispèt per i sò genitùr, lü al vé de öna famèa de paizà… ma a mé chèsto al ma interèssa mìa… Lü, a l’à tocàt la memòria dela mé màma e l’è dré a ofèndem. Ma a pensàga bé, nn’à al mìa la péna, ghé dìze dóma che lü a l’è tàlmènt arogànt de mìa domandàss gnà öna ölta,  chi l’ghà denàcc, con chi al gh’à a che fà!

Carlo:   sö Guido, a spöl gnà schersà… sö … sö  (allontanandosi e sentendosi a disagio).

Marina:    i tuoi scherzi, sono pesanti papà…

Guido:    cossa na sà lü del rapórt che gh’éra frà la me màma e la màrchesa? Cossa na sà lü dela me famèa e l’è ùra che l’à fenésse de fà di insinuàssiù sóla me clàss sociàl.. an s’è in del dümelaeses ma lü a l’è restàt al medioevo… A l’òbliga la só scèta a  ‘ndà a scöla de viulì, de dànsa töt per someà, per someà a chi? Mé só mai  ‘ndàcc a nissù córs, i me genitùr i m’à mai obligàt a fà che chi vülia lur, i m’à dóma consigliàt e mé só egnìt grànd a giögà al balù, contét… E quando  ó finìt i scöle ó sircàt de ‘ndà a laurà. I me, i me l’à mia impedìt ànche se a malincör….. i avrèss preferìt che stödiéss,  ma i à rispetàt la me scèlta e mé só fiero di me genitùr perché gh’ó mìa bisògn de fà finta… lur i m’à insegnàt a èss mé stéss e póde póa parlà liberàment ól bergamàsc che ól me papà al se svergógna mìa e la me màma la sarèss mìa svergognàda (quando cita la mamma si emoziona e lascia l’ultima parola in sospeso)

                  Scüza Marina, ma gh’ére de dìghel…

(Carlo rimane a testa bassa, Marina abbraccia Guido che si sta sedendo).

Marina:  dai Guido…. Hai detto quello che pensavi… hai tutte le ragioni per esserti sfogato! Vero papà? (come per rimproverarlo severamente).

Scena 15°

(Entrano Teresa e Mario).

Mario: óh che face! Gh’è sucedit cosse? A gh’è mórt ü cagnì fórse?

Teresa: ónna me che óia de cà… mèi tàce cünì de fà rösté!

Mario:   l’à parlàt ól mèmbro d’onóre dela protezione animali… Alùra Guido, te mà pàret ‘mpó  zó? Se gh’ét?

Guido: negót, negót, gh’ó  ‘mpó de màl de có…

Teresa: ma pàr che gh’é li töcc trì ól màl de có… à  èt di müss che gh’ì só…

Marina: la colpa è del papà!

(Guido interrompe Marina. Per lui il discorso è chiuso).

Guido:    Marina, chel che gh’è sücedit mé l’ó zemò desmentegàt e ölerèss che        

                l’ desmenteghét póa té… e ànche lü sciùr Carlo…

Carlo:     sertàment, töt desmentegàt e ….. ma scüse (stranamente sincero).

Marina: papà, questo ti fa onore! (meravigliata dall’ammissione del padre).

(Suona il campanello. Marina si affaccia alla finestra per vedere chi sia).

Marina:   c’è tuo padre Guido! Vado a riceverlo.

(Carlo va alla finestra).

Carlo:  però… che machinìna (sornione e rivolgendosi a Guido) svét che ól laurà al rènd…

Guido (lasciando trasparire un sorriso)  se,  al rènd…

Scena 16°

(Entra Marina con Edoardo, il papà di Guido).

Marina:    avanti, avanti Edoardo.

Edoardo: buonasera a tutti!

Marina:    vi presento il papà di Guido, Edoardo.

(Tutti si presentano, stretta di mano… piacere ecc.).

Carlo:     prègo, al sà còmode!

Edoardo:   grassie (guardandosi attorno) che bèla cà e che bèla visüal… Pöde  ‘ndà a ardà dela verànda?

Carlo:      ma sertàment…

(Edoardo va alla finestra, accompagnato da Marina).

Marina:    ti piace Edoardo?

Edoardo: belìssem, che vista… compliméncc sciùr Delgelso… òtima scèlta… Àah…. e chi    le i sarèss i noèi del Lòli?

Carlo:      veramént, i sarèss dela me Vanessa, ól levriero (di nuovo altezzoso).

Edoardo:  a ògni manéra sà ét che gh’è dét ól sgrafì del Lóli e comùnque i è belì                           (Si siede vicino a Carlo).

Carlo:      dunque, finàlment an sà conòss!

Edo:     e già… ma ól me Guido al m’à parlàt benìssem de lü e di sò genitùr e l’ m’à dìcc che l’è ün òtem aocàt… la sò fàma al la precéd…

Carlo:   dizèm che mà rànge… ma lü, l’è ‘mpó ü mistèro… a èt di mà, al fà ü laurà dür! Guido, al m’à mài dìcc che mestér al fà ól sò papà…

Edoardo:   Guido l’è ü tipo riservàt… Ma l’è piö importànt chel che l’à fàcc lü (indicando   Guido) per ól so futùro, piötost che pèrd tép a parlà de mé!

Carlo:   se l’à fàcc per ól so futùro? Al gh’à ü mestér le ìra, ma la mé scèta,  che futùro la gh’avrà?

Edoardo:   per mé, la gh’avrà ün ótem futùro!

Carlo:   la fantasìa e i fàvole i fà spuzà i principesse coi rospi che diènta prìncipi…

Edoardo (ride):  spiritùss ol sciùr Delgelso…

Marina:    papà, tu non sai ancora che Guido, ora,  è un libero professionista…

Carlo:    bé, veramént ére  ‘ntüìt ergót… Sè, sel ‘vèd chel  Guido al gh’à di capacità…

Marina:    diglielo Guido, dai…

   Guido:    ól me principàl, Alì Mustafà, al m’à fàcc la propòsta de mètem in società con lü,   perché al m’à dìcc che só mèi come sòcio piötost che come concorént ü  ‘ndómà…

Mario:    brào Guido, al sére che te avrèsset fàcc ól pàss giöst.. E de laurà… gh’è  n’ì tànt?

Guido:    fin tròp e n’gh’avrèss de ciapà öna quàc operàre…

Carlo:  alùra, te fàcc öna società ‘nsèma a “Apriti Sesamo” e… come la sa ciamerèss chèsta imprésa?

Marina (orgogliosa): “dalle prealpi alle piramidi – impianti elettrici”.

Teresa:    Mario, pròpe come ü romànz… Che brào ól Guido!

Carlo:     che idea, che idea… Te sét pròpe la mé scèta… L’inventìva dei Delgelso la gh’à mìa confì… Bràa  Marina, bràa…

Marina:    veramente l’idea è stata di Alì, io l’ho solo ribadita!

Carlo (imbarazzato per la gaffe): …per tornà a nóter sciùr Edoardo ó èst che  l’gh’à öna bèla machinìna, prestigiùsa…. Ghe l’avrà mìa regalàda ól Guido? Al s’è apéna metìt per sò cönt e de cèrto al pöl mìa permètess de… (interrotto da Edoardo).

Edoardo:   no, no Guido i sò sólcc i à dórva per afermàss in del mestér e per spuzàss ü   ‘ndómà… Però,  gh’ó sèmper vüt ü deból per i màchine prestigiùse…

Carlo:       se,  ma a mantègnele?

Edoardo:  dizèm che cóla professiù che fó, pöde permètemel, tànto piö che só èdov, el  Guido, che l’è ól mé önec scèt, ormài al và coi sò gàmbe e gh’ó de rèndega cönt a nissù…

Teresa:     al me scüse sciùr Edoardo, ma ‘nfì di cöncc, che mestér al fà?

Edoardo: ma l’vé l’à mìa dìcc Marina e Guido?

Carlo: se i ghe l’à mìa dìcc, völ dì che gh’è ergót de lósco, de scónt!

Edoardo (ridendo): sèmper piö  spiritùss ól sciùr Delgelso…

Carlo: a gh’è negót de grignà… al confèsse…

Marina: ma papà smettila di fare l’avvocato del diavolo. Guido non ha mai voluto dire la professione di suo padre, perché voleva essere accettato dalla nostra famiglia e soprattutto da te come Guido, un ragazzo normale e non come il figlio del Professor  Edoardo  Rossi,  Primario  Neurochirurgo.

(Carlo, Mario e Teresa rimangono a bocca aperta).

Edoardo: ch’è ergot che ‘l và mìa?

Teresa:    te capìt Carlo, crapù! Ótro che servo della gleba!

Marina:  hai capito papà? Edoardo e sua moglie, hanno lasciato che Guido seguisse la sua strada!

Edoardo:    bé, al ma somèa normàl …. nóter i nòst conséi an gh’ì à dàcc. Però lü la   seguìt   la sò stràda e con òtimi risultàcc…

Scena 17°

(Entra Lucilla elegantemente vestita,  ma affranta).

Mario: che manéra set zemò che, Lucilla?

(Edoardo si alza per salutare la nuova arrivata).

Teresa: ah Lucilla… te presènte ól papa del Guido!

(Lucilla rimane stupita,  meravigliata).

Lucilla: piacere signor….?

(Edoardo affascinato).

Edoardo: Edoardo Rossi, per i amìs  Edo (baciamano).

Carlo:      a l’è dóma la nòsta sèrva (altezzoso come sempre. Edoardo invece, è toccato dalla parole di Carlo).

Edoardo: póa la mé màma la fàa la sèrva! Al vèd sciùr aocàt, ognù de nóter a l’è ü tàssel e ognù a l’è ùtile a la società per chèl che ‘l fà… a l’è compàgn dü puzzle.              Se l’ mànca ü tàssel, speciàlment se l’è marginàl, te se rincórzet mìa… ma se te ghe àrdét bé, sa èt ól vöt el disègn l’è mìa finìt e di ölte me ardàga bé per càpél…

Lucilla (estasiata): sciùr Edo, pöde ciamàl Edo? (per i due sembra che il salone si sia   svuotato).

Edo:    sèrto Lucy, pöde ciamàla Lucy? E pöde dàga del té?

Lucilla:  sèrto, Edo!

Edo:      póa té però dàm del té, Lucy…

Lucilla:   tél dó ùlentéra del té, Edo!

(Marina e Guido, divertiti, guardano i due. Gli altri rimangono a  bocca aperta. Poi Mario interrompe l’atmosfera estatica).

Mario:      Lucy… (colpo di tosse) Lucilla?

Lucilla:   see??? (estasiata, non riuscendo a distogliere lo sguardo da Edoardo).

Mario:     ma te gh’éret mìa de èss a teàter col maresciàl?

Lucilla:  se, ma a l’öltem momènt,, al s’è regordàt che l’gh’éra ön apuntàment cola sò  moér    (lo dice come se non le importasse più nulla…)

Edoardo:   teàter? Quàel de teàter? Operetta? Goldoni? Pirandello?

Lucilla:      comedia, se, in bergamàsc!

Edoardo:   allora signori, piacere di avervi conosciuto. Ma mé adèss gh’avrèss  de ‘ndà a   teàter…

Teresa:      ma l’sà fèrma mìa a séna?

Edoardo:   se Lucy l’è decorde, me a séna ‘ndarèss  con lé dópo ‘l spetàcol… Set decórde Lucy?

Lucilla:      ma sèrto Edo (avviandosi tutti e due verso la porta. Poi Edo si gira).

Edoardo:    bonsoire a tout le monde! (ed esce).

Scena 18°

Carlo:    Guido, ma ól tò papà,  a l’è sèmper issè intràprendènt cói dòne?

Guido:  veramènt,  ól papà l’è à contàt cón d’ì bèle dòne töt ól dé… Ma stassìra, al m’à lassàt de stöc. Al sarà per mèret déla Lucilla… sperèm…

(Solita sceneggiata trionfalistica).

Carlo:   neurochirurgo Edoardo Rossi… a se… la mé scèta, la scèta del prìncipe del foro Carlo avvocato Delgelso, la spüza Guido Rossi, il figlio del famoso neurochirurgo… chisà la zét, la sà consömerà dela ràbbia…

Marina: ma se fino ad un’ora fa,  Edoardo per te stava istallando WC oppure potando siepi!

Teresa:   e prìma amò, l’éra ü sèrvo dèla gléba…

Guido:   al sènte sciùr aocàt, chel che ghe interèssa a mé e Marina a l’è de èga ól sò consènss per spüzass. La sò scèta la spüzerà  ü semplìce elettrìcista artigiàno e basta!

Mario:      alùra crapù? Àda che te n’è ciàpade di crapàde…ma stassìra te ciapàt chèla piö gròssa… Ü lüminàre dèla neoruchirurgia al tà dìcc semplicemént che lü l’è scèt d’öna sèrva, che  ‘l s’è mài fàcc ü mìnimo problèma se ‘l  sò scèt  l’à mìa stödiàt e che forse ‘l s’è  ‘nnamuràt dèla tò sèrva!...

Carlo:       ma sèrto, sèrto, che òm… che òm   (platealmente).

Teresa:    sö, sö scècc… egnì de là à dàm öna ma… la fét té Guido la polènta? Dài che te set brào!...

Guido:     sèrto, ölentéra…

Marina:    ed io ti faccio compagnia (tutti escono. Rimane in scena solo Carlo).

Scena 19°

(Platealmente).

Carlo:           ó capìt ed èss sbagliàt… se… quàta soferènsa. Ma ógnù de nóter al gh’à de èss fièro dela sò próeniènsa sóciàl e cülturàl… Ól me bisnóno, a l’éra ciamàt Gioanì del Murù perché l’è stàcc troàt in fàsse abandonàt sóta ü murù… ma se gh’éra mìa ól me bisnóno, ghe sarèss stàcc gnàa mé… ól quàse Conte Carlo avvocato Delgelso… e già (sospirando) an s’è töcc di tassèi cóme al dizìa prìma ól “casanova” cioè l’Edoardo… töcc  an s’è utìli ma nissù l’è indispensàbel…

  (Carlo si assicura che tutti siano stabilmente in cucina, poi prende il  telefonino e compone un numero).

                      Gisella, Giselluccia… se … i masàgi ai alghe? Se, se, adèss séntem mé… Ól Guido a l’è scét del fàmoso neurochirurgo Edoardo Rossi.. se pròpe lü! Te se immàginet la zét… la sà cónsömerà déla ràbbia… se… Marina Delgelso figlia del principe del foro Carlo Delgelso, sposa il figlio del luminare della neurochirurgia Edoardo Rossi… chissà che ‘nvìdia…. Óter che nòbili inètti… an ghe la fà èt nóter…. Te edére…

(Si chiude il sipario sulla telefonata).

FINE